ایران ۶۹میلیون بشکه نفت آماده برای صادرات دارد

ایران پس از برداشته‌شدن تحریم‌های آمریکا ۶۹میلیون بشکه نفت روی نفتکش‌ها دارد که آماده صادرات است.

تخمین زده می‌شود ایران ۶۹ میلیون بشکه نفت در ذخایر شناور خود روی نفتکش‌ها داشته باشد تا به‌محض برداشته شدن تحریم‌های آمریکا به دست خریداران آن برسند.

سیتی گروپ طی یادداشتی در روز دوشنبه اعلام کرد ایران احتمالاً حدود ۶۵ میلیون بشکه نفت روی دریا ذخیره کرده و ۵۴ میلیون بشکه هم در ذخایر ساحلی خود دارد.

ایران و آمریکا از ماه گذشته در حال برگزاری مذاکرات غیرمستقیم در وین هستند تا به راه‌هایی برای بازگشت به قرارداد اتمی برجام برسند. جو بایدن تمایل خود را برای بازگشت به قرارداد برجام اعلام کرده است ولی به‌شرطی که ایران به تعهدات خود عمل کند. ایران هم به‌نوبه خود اعلام کرده است تنها پس از برداشته شدن تحریم‌ها تعهدات خود را عملی خواهد کرد.

در صورت رسیدن به یک قرارداد و پس از برداشته‌شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ایران می‌تواند نفت خود را طی ۱۰ تا ۲۰ روز به بازارهای بزرگ دنیا از جمله هند و چین صادر کند.

طبق گفته ریچارد متیوز، مدیر تحقیقات در شرکت «گیبسون شیپ بروکرز»، خالی‌شدن ذخایر نفت شناور ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها یک‌شبه امکان‌پذیر نیست، کانال‌های پرداخت هم باید برقرار شوند و خریداران باید اطمینان حاصل کنند که قانونی نفت ایران را می‌خرند، به این ترتیب ذخایر نفت ایران طی چند ماه و به‌صورت تدریجی وارد بازار می‌شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا