ریسک کمبود تراشه در کمین سازندگان رایانه شخصی

فروش رایانه شخصی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ به ۸۳.۹۸۱ میلیون واحد رسید که ۵۵.۲ درصد رشد سالانه داشت و به سازندگان رایانه شخصی کمک کرد رشد درآمد چشمگیری را گزارش کنند با این همه تامین تقاضای فوق العاده چالش بزرگی برای شرکتهایی است که با کمبود قطعات دست و پنجه نرم می کنند.

شرکتهای دل و HP انتظار دارند تقاضا برای رایانه شخصی در ماههای آینده قوی بماند اما افزایش آمار ابتلا به کووید ۱۹ در جنوب شرقی آسیا وضعیت را پیچیده تر کرده است. سازندگان رایانه شخصی به منظور تامین تقاضا، ذخیره سازی بعضی از قطعات را شروع کرده و کمبود تراشه را برای سایر بازیگران وخیمتر کرده اند.

تقاضای قوی برای کسب و کار رایانه شخصی خوب است اما تامین کنندگان باید به حد کافی قطعه تهیه کنند تا مطمئن باشند که توان پاسخگویی به تقاضا را دارند و در شرایطی که کمبود جهانی تراشه ادامه دارد، این وظیفه آسانی نیست.

سه سازنده بزرگ رایانه شخصی که شرکتهای چند میلیارد دلاری هستند مزیتهایی مانند قدرت خرید و روابط خوب با تامین کنندگان دارند و رقیبانشان نمی توانند در این زمینه با آنها برابری کنند. طبیعتا این شرکتها به استفاده از این مزیتها برای حمایت از رشد کسب و کارشان ادامه می دهند. به خصوص شرکت HP که اذعان کرده CPU بسیار زیادی خریده تا مطمئن شود در زمان نیاز با کمبود قطعه روبرو نمی شود.

لنوو که خود نیز ظرفیتهای تولیدی دارد، قطعاتی با قراردادهای بلندمدت تهیه و ذخیره سازی می کند. در مجموع ذخیره سازی ممکن است ایده بدی برای سازندگان رایانه شخصی نباشد زیرا قیمتها را تثبیت کرده و ریسکهای آنها را کاهش می دهد. اما ذخیره سازی قطعات توسط آنها، تامین قطعات را برای فروشندگان کوچکتر دشوار می کند.

علاوه بر هزینه قطعات، عوامل دیگر هم بر کسب و کار فروشندگان رایانه شخصی تاثیر می گذارد. لجستیک هم گرانتر شده و بنابراین آنها ناچارند کانتینرها و حمل هوایی را از قبل رزرو کنند.

میزان عرضه با افزایش تولید قطعات مختلف در صنعت تراشه سازی در واقع بهبود پیدا کرده اما همزمان تقاضا هم افزایش یافته است. بنابراین لنوو انتظار دارد کمبود قطعات به مدت یک تا یک سال و نیم دیگر ادامه پیدا کند اما وخیمتر نخواهد شد.

شرکت دل اعلام کرد درآمدش از گروه راهکارهای مشتری که شامل رایانه رومیزی، نوت بوک و تبلت است، در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ به میزان ۲۰ درصد افزایش یافت و به ۱۳.۳۱ میلیارد دلار رسید.

فروش رایانه شخصی HP در سه ماهه منتهی به ۳۰ آوریل ۲۷ درصد رشد کرد و فروش نوت بوک نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۷ درصد افزایش داشت.

بر اساس گزارش رویترز، طبق آمار IBES رفینیتیو، درآمد دل در سه ماهه نخست ۱۲ درصد رشد کرد و به ۲۴.۴۹ میلیارد دلار رسید که بالاتر از ۲۳.۴۰ میلیارد دلار برآورد تحلیلگران بود و درآمد HP حدود ۱۵.۹ میلیارد دلار بود که بالاتر از ۱۵ میلیارد دلار برآورد تحلیلگران بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا