واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار و مرغ منجمد برای کنترل بازار

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از واردات ۲۰ میلیون تخم مرغ نطفه دار در ماه خبر داد و گفت: در کنار این مساله، واردات مرغ منجمد برای ذخایر استراتژیک در دستور کار قرار دارد تا بازار دچار مشکل نشود.

پرویز اوسطی درباره افزایش قیمت جوجه یک‌روزه و احتمال ایجاد بحران مجدد در بازار مرغ و نحوه ورود مجلس از جایگاه نظارتی به این مساله گفت: اخیراً ما جلسه‌ای با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و بانک مرکزی داشتیم و این مساله به صورت مفصل مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه فعلاً شاهد آرامش نسبی در بازار مرغ هستیم، گفت: باید تلاش کنیم این آرامش در ماه‌های آینده نیز برقرار باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هم اکنون فرایند جوجه‌ریزی در واحدهای تولیدی، به خوبی در حال انجام است و حدود ۱۱۷ تا ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده که البته این دقیقاً به اندازه نیاز کشور است و ما باید با ضریب اطمینان بیشتری حرکت کنیم تا دچار مشکل نشویم؛ در این راستا وزارت جهاد کشاورزی دو اقدام انجام داده است؛ اولین اقدام آنها واردات ماهیانه ۲۰ میلیون تخم مرغ نطفه دار به کشور است و اقدام دوم نیز واردات مرغ منجمد است که توسط شرکت پشتیبانی امور دام انجام شده و به عنوان ذخایر استراتژیک نگهداری می‌شود.

اوسطی تصریح کرد: با این اقدامات پیش بینی می‌کنیم که در ماه‌های آینده شاهد آرامش بیشتری در بازار مرغ باشیم.

وی با اشاره به اینکه جوجه یک‌روزه نرخ مصوب دارد، افزود: واحدهای مرغ مادر باید جوجه یک‌روزه را با نرخ مصوب در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهند ضمن اینکه قرار شده وزارت جهاد کشاورزی این مساله را نیز مدیریت کند تا مشکلات موجود رفع شود.

اوسطی درباره اینکه با توجه به شرایط خشکسالی و شرایط نامطلوب مراتع، احتمال افزایش قیمت گوشت قرمز وجود دارد؟، گفت: این نگرانی وجود دارد چرا که خشکسالی موجب فقیرتر شدن مراتع و کاهش تولید علوفه شده است و در خیلی از مناطق کشور، دامداران ناچار به فروش دام‌های مولد خود شده‌اند؛ بنابراین باید سریع‌تر تدبیری برای این مساله اندیشیده شود تا دامداران دام‌های خود را نگه دارند و در ماه‌های آینده با بحران کمبود دام و گوشت قرمز مواجه نشویم.

وی از دستگاه‌های مسئول در این حوزه خواست تدابیر لازم را برای مدیریت این امر اتخاذ و عملیاتی کنند تا این نگرانی‌ها برطرف شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا