آب سد البرز مازندران سرریز شد

آب سد البرز واقع در منطقه لفور سوادکوه شمالی با تکمیل شدن ظرفیت ۱۴۲ میلیون مترمکعبی آن در پی بارندگی‌های نخستین هفته سال جدید ، سرریز شده است.

 مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای مازندران ضمن تایید سر ریز شدن آب این سد گفت که طبق یک عملیات کارشناسی و منطقی به منظور آزمایش و کنترل ابزار دقیق سد ،نگهداری و آزمایش دریچه های سد ، عملیات سرریز شدن سد البرز انجام شد.

جواد طوسی با بیان این که سابقه سرریز شدن آب سد البرز در دهه ۹۰ در ۲۴ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ و ۱۱ اسفند سال ۱۳۹۴ وجود دارد ، افزود : در حال حاضر وضعیت روان آب های رودخانه های منتهی به این سد بسیار خوب است.

سد البرز  که در حد فاصل ۲ رودخانه سیاهرود  و بابلرود ساخته شده ، علاوه بر تامین آب کشاورزی و شرب منطقه در سال های اخیر نقش کنترل سیلاب هم داشت. این سد تامین کننده آب ۵۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی و آب شرب ۳۳۰ لیتر در ثانیه برای شهرهای گروه الف شامل بابل ، هادی شهر ، بابلسر و امیرکلا است.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای مازندران در توضیح وضعیت آبگیری دیگر سدهای استان نیز گفت : در حال حاضر از ظرفیت   حدود ۳۳۰ میلیون متر مکعبی سدهای بزرگ و کوچک استان ۲۷۵میلیون متر مکعب برابر با ۶۲ درصد ظرفیت مخازن آبگیری شد و ۳۸درصد همچنان خالی است.

طوسی با اظهار این که طبق آمار این مقدار آبگیری سدهای مازندران  ۳۴درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد ،افزود : بیشترین نگرانی از وضعیت سدهای استان به بزرگترین سد یعنی سد شهید رجایی ساری بر می گردد که تا کنون ۱۰۴ میلیون مترمکعب آب در آن ذخیره شده در مقایسه با چنین روزهایی در سال گذشته  حدود ۲۸درصد کمتر است.

وی در عین حال از تکمیل ظرفیت ۲ سد متوسط میجران رامسر با هشت میلیون متر مکعب و سد شیاده بابل یا پنج میلیون متر مکعب خبر داد و گفت: همچنین سد الیمالات نور با یک میلیون متر مکعب ، برنجستانک قائمشهر حدود چهار میلیون ، سنبل رود شیرگاه حدود ۱.۵ میلیون و سد صلاح الدین کلای نوشهر با ۲.۱ میلیون متر مکعب  چهار سد بسیار کوچک مازندران هستند که آبگیری این سدها به خاطر نقشی که در کنترل سیلاب های محلی دارند همواره در حد ۵۰ تا ۶۰ درصد مورد توجه قرار می گیرد.

طبق گزارش مرکز ملی خشکسالی هواشناسی ،میزان بارندگی در مازندران از ابتدای مهر ماه تا پایان اسفند گذشته ۳۹۷ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری که حدود ۴۰۰ میلی‌متر بوده ، حدود یک درصد کاهش داشته است ، اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته که حدود ۳۳۵ میلی متر بوده، ۱۸.۵ درصد افزایش یافته است.

آب سد البرز مازندران سرریز شد

آبگیری حدود ۸۰ درصد ظرفیت آببندان‌ها 

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای مازندران همچنین وضعیت آبگیری آب بندان های استان را مطلوب توصیف کرد و گفت: درحال حاضر  ۷۹درصد از ظرفیت ذخیره سازی آب بندان های استان آب ذخیره شده وجود دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰درصد بیشتر است.

وی افزود : ۸۰۰ قطعه آب بندان با ظرفیت حدود ۴۰۵ میلیون متر مکعب در استان وجود دارد که تاکنون حدود ۳۲۰ میلیون متر مکعب از ظرفیت این سازه آبی سنتی استان آبگیری شده است.

مازندران استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی مازندران حدود ۵۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور که مازندران نقش حدود ۱۲ درصدی در تولید ارزش افزوده آن دارد ، اثرگذاری خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا