آمریکا تحریم ریزتراشه‌ چین را تشدید می‌کند

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که دولت آمریکا قصد دارد تحریم‌های صادراتی جدیدی را برای محدود کردن بیشتر دسترسی چین به فناوری تراشه‌های پیشرفته آمریکایی اعمال کند.

شبکه خبری بلومبرگ روز شنبه در گزارشی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که دولت آمریکا قصد دارد تحریم‌های صادراتی جدیدی را برای محدود کردن بیشتر دسترسی چین به فناوری تراشه‌های پیشرفته آمریکایی اعمال کند.

بر اساس این گزارش، این محدودیت‌ها که روی قابلیت تولید تراشه متمرکز است، تعداد انواع تجهیزاتی را که نیاز به مجوز ویژه برای صادرات به چین دارند، دو برابر خواهد کرد.

این منابع همچنین مدعی شدند که ایالات متحده قصد دارد اقدامات جدید را با دولت‌های ژاپن و هلند هماهنگ کند.

از آنجایی که این سه کشور روی بازار جهانی تراشه تسلط دارند، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که واشنگتن برای موثر بودن اقداماتش به حمایت این دو کشور نیاز دارد.

طبق گزارش‌ها، ایالات متحده ماه‌هاست که دولت های هلند و ژاپن را تحت فشار قرار داده است، اگرچه تا کنون نه توکیو و نه آمستردام مقررات خاصی را برای هدف قرار دادن پکن وضع نکرده‌اند.

اوایل هفته جاری میلادی، هلند برنامه‌هایی را برای گسترش محدودیت‌های صادرات آخرین فناوری تراشه خود اعلام کرد، اما نامی از چین نبرد و جزئیات بیشتری در مورد مقررات پیشنهادی نیز ارائه نکرد.

بنا بر این گزارش، ایالات متحده به دنبال مهار پیشرفت فناوری چین است که آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود می داند. اکتبر گذشته، واشنگتن محدودیت‌های صادراتی گسترده‌ای را اعلام کرد که از خرید برخی تجهیزات ساخت تراشه آمریکایی توسط شرکت‌های چینی جلوگیری می‌کند. ظاهراً پکن می‌توانست از این تجهیزات برای اهداف نظامی استفاده کند.

چین بارها از سیاست های ایالات متحده در مورد صنعت تراشه انتقاد کرده و حتی شکایت رسمی خود را به سازمان تجارت جهانی در مورد کنترل صادرات ارائه کرده است.

چین مدعی است که این سیاست‌ها منافع شرکت‌های چینی را تهدید می کند و زنجیره تامین جهانی را نیز مختل می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا