اردوغان: ترکیه نوکر کسی نیست

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه کشورش بار ۴.۵ میلیون پناهنده را بر دوش دارد تاکید کرد که این کشور “خدمتگزار هیچکس نیست”.

این اظهارات اردوغان روز یکشنبه در فرودگاه آتاتورک استانبول قبل از عزیمتش به ایالات متحده برای شرکت در جلسات هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل در بیانیه مطبوعاتی ایراد شد.

اردوغان در واکنش به اظهارات نخست وزیر یونان گفت که ترکیه به تنهایی بیشترین بار را بابت ۴.۵ میلیون پناهنده بر دوش می‌کشد و منتظر است طرف مقابل اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

نخست وزیر یونان روز شنبه گفت: با اردوغان بسیار صریح گفتگو کردیم. تصور می کنم که با او هم نظریم که پناهندگان احتمالی را تا جای ممکن نزدیک کشورهای خودشان نگه داریم و این بسیار مهم است.

نخست وزیر یونان ادامه داد: اتحادیه اروپا در موضوع پناهندگان باید قوانین مشترک وضع کند. جریان موج پناهندگان به سمت اروپا نباید مانند سال ۲۰۱۵ تکرار شود و برای اینکه مجدداً تکرار نشود هر اقدامی که از دستمان برآید انجام خواهیم داد.

اردوغان افزود: “غرب طرفی است که باید مهمترین اقدامات لازم را (در برابر مهاجران و پناهجویان) انجام دهد. ترکیه خدمتگزار هیچ کس نیست.”

اردوغان با تأکید بر لزوم ایجاد دیدگاهی مثبت و صادقانه از سوی طرف مقابل، با درخواست نخست وزیر یونان مبنی بر ملاقات دوجانبه بین آنها در ایالات متحده موافقت کرد.

اردوغان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ترکیه برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تلاش می‌کند ، تصریح کرد که کشورش در هیچ زمانی در مورد کمک‌های بشردوستانه و ارائه آن به کشورهای دوست تردید نکرده است.

وی افزود که نهادهای دولتی ترکیه و سازمان‌های مدنی کمک های بشردوستانه را به افغانستان ارسال خواهند کرد.

اردوغان اظهار داشت که سه شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد و در سخنرانی خود بر حمایت قوی ترکیه از تعددگرایی و هدف برقراری نظم عادلانه جهانی تاکید خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد که در سخنرانی خود به رویکرد ترکیه برای مقابله با چالش هایی که تمام بشریت را تهدید می‌کند ، پرداخته و دیدگاه‌های خود را درباره موضوعات اصلی در دستور کار سازمان ملل بیان خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا