اصفهان در یک قدمی بحران جدی آب

سخنگوی آبفای استان اصفهان گفت: با توجه به کاهش ذخیره سد زاینده‌رود، خشکی چاه‌های فلمن و کاهش آبدهی منابع آب زیرزمینی، اگر مصرف بهینه رعایت نشود با بحران آب در اصفهان مواجه خواهیم شد.

مجید مختاری با اشاره به ذخیره سد زاینده‌رود به کمتر از ۱۶۰ میلیون مترمکعب رسیده است، اظهار داشت: این در حالی است که در استان اصفهان منابع آب زیرزمینی نیز به حداقل خود رسیده و چاه‌های فلمن (چاه ساحلی مخزنی) نیز با توجه به خشکی رودخانه زاینده‌رود آبدهی ندارند و در این شرایط بیشتر استفاده ما از منابع آب سطحی است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که چاه‌های فلمن سال‌های پیش ۳.۲ مترمکعب در ثانیه آبدهی داشت اما اکنون به دلیل خشکی رودخانه زاینده‌رود و بی آبی چاه‌های فلمن، ۲۵ درصد از منابع تأمین آب اصفهان موجود نیست.

سرپرست روابط عمومی و سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه براساس پیش بینی سازمان هواشناسی در ماه‌های مهر و آبان بارندگی نخواهیم است و بارندگی‌های مؤثر بر منابع آبی اصفهان از اواسط آذر ماه شروع می‌شود، گفت: امید است طبق پیش بینی‌ها در آذر ماه شاهد بارندگی‌ها باشیم؛ اکنون مشکلی در تأمین آب شرب نداریم اما لازم است با توجه به اینکه در استان اصفهان همیشه محدودیت منابع آبی داشته، مصرف بهینه آب بیش از پیش فرهنگسازی شود.‌

مختاری با بیان اینکه الگوی مصرف آب یک خانوار در ماه در استان اصفهان ۱۴ متر مکعب است، ابراز داشت: این ۱۴ مترمکعب معادل ۲۴ دَبه آب با گنجایش ۲۰ لیتر و یا ۳۱۱ عدد بطری آب معدنی در روز است که محاسبه ریالی این ۳۱۱ بطری آب بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در روز می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم اصفهان همواره در زمینه مصرف بهینه آب همراه بوده‌اند، تصریح کرد: برنامه فرهنگسازی مصرف آب را به طور جدی در دستور دنبال می‌کنیم زیرا اگر مصرف بهینه آب رعایت نشود و شرایط بارندگی‌ها به همین شکل باشد و با توجه به اینکه منابع آب زیر زمینی و فلمن را نداریم، به بحران آب نزدیک می‌شویم و قطعاً با مشکل آب مواجه خواهیم شد.

سخنگوی آبفای اصفهان خاطرنشان کرد: سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ (تصفیه خانه باباشیخعلی) جمعیتی بالغ بر چهار میلیون و ۳۲۹ هزار نفر تحت پوشش دارد، به بیان دیگر آب شرب و بهداشت ۸۹ درصد جمعیت در این سامانه توزیع می‌شود و تنها ۱۱ درصد از جمعیت تحت پوشش آبفای اصفهان خارج از سامانه اول آبرسانی قرار دارد که شامل ۴۰ شهر و ۵۶۹ روستا با جمعیت ۵۲۸ هزار نفر است و به طور عمده منبع تأمین آب آنها از منابع آب زیر زمینی است.

سامانه پدافندی آبرسانی اصفهان وارد مدار شد

مختاری با بیان اینکه خط اضطرار سامانه دوم آبرسانی اصفهان تابستان امسال در مدار بهره برداری قرار گرفت، گفت: این سامانه پدافندی تاکنون پیشرفت کاری خوبی داشته و سیستم آبرسانی آن تکمیل شده و اکنون در مرحله تجهیز و تکمیل تله متری و سیستم‌های کنترلی است.

وی با بیان اینکه با توجه به شروع فصل سرما در شهر اصفهان از آب چاه استفاده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: خط قرمز شرکت آبفا، تأمین و تحویل آب شرب سالم و بهداشتی به مردم است و مرکز بهداشت و بهداشت محیط استان از بخش‌های مختلف و چاه‌ها نمونه گیری انجام می‌دهند.

سرپرست روابط عمومی و سخنگوی شرکت آبفای استان اصفهان ابراز داشت: در زمینه کیفیت آب شرب اصفهان دقت نظر داریم و مرکز پایش شرکت ۲۴ ساعت شبانه روز فعال است ضمن اینکه اکنون چاه‌های آب، در مدار نیستند زیرا چاه‌ها در سطح استان اصفهان دیگر آنچنان آبدهی و دبی لازم را ندارند.

براساس آخرین آمار اعلام شده ذخیره سد زاینده رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۲۳۵ میلیون مترمکعب به ۱۵۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان مهر ماه امسال اعلام کرد: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی بارش‌های مؤثر بر منابع آبی استان از نیمه دوم آذرماه خواهد بود و این درحالی است که طبق پیش‌بینی‌های ما حجم سد تا پایان آذر ماه ۱۴۰۱ به ۱۱۸ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

حجم قابل توجهی از سد زاینده‌رود نیز رسوب است. پیش‌تر مسئولان اعلام کرده بودند اگر حجم آب سد به حدود ۱۱۰ میلیون مترمکعب برسد عملاً به لحاظ کیفی قابل استفاده برای شرب نخواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا