انتقاد مرغداران از گرانفروشی مرغ در بازار

مرغداران در نامه ای به وزیر جهاد از گرانفروشی مرغ در بازار انتقاد و اعلام کردند که توزیع مهندسی شده جوجه یکروزه، موجب شده تولیدکنندگان با قیمت ۱۰ هزار تومان نیز قادر به تامین آن نباشند.

کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور در نامه‌ای به سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی اعلام کردند: علی رغم عرضه مرغ با نرخ مصوب توسط تولیدکنندگان، این کالا با قیمت بسیار گران به دست مصرف کننده می‌رسد ضمن اینکه عرضه مهندسی شده جوجه یکروزه گوشتی موجب شده که مرغداران حتی با قیمت ۱۰ هزار تومان نیز قادر به تأمین جوجه نباشند. در متن این نامه آمده است:

جناب آقای دکتر ساداتی نژاد

وزیر محترم جهاد کشاورزی

با سلام و احترام و تبریک حسن انتخاب حضرتعالی به سمت وزیر جهاد کشاورزی و اشارات موجود از حضرتعالی برای رفع تنگناها و موانع موجود بر سر راه بخش کشاورزی، به استحضار می‌رساند که حجم تولیدی مرغ در کشور برطرف کننده نسبی نیاز بازار است.

با این تفاسیر و با وجودی که مرغداران مرغ مورد نیاز بازار را به نرخ مصوب ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان (علیرغم افزایش ۲۰ درصدی قیمت مؤلفه‌های تولید و قیمت تمام شده پس از مصوبه اخیر) عرضه می‌کنند، قیمت مصوب مرغ در بازار مصرف رعایت نمی‌شود و با سودجویی‌های فراوان در توزیع توسط برخی از فعالان (از کشتارگاه تا واحد صنفی)، با قیمت غیر واقعی و بسیار گران دست مردم می‌رسد.

همچنین توزیع مهندسی شده و دلال گونه جوجه یکروزه باعث شده مرغداران با قیمت ۱۰ هزار تومان هم قادر به تأمین جوجه مورد نیاز خود نباشند و این در حالی است که قیمت مصوب جوجه یکروزه گوشتی ۴,۲۰۰ تومان است و تمامی واحدهای مرغ مادر از نهاده دولتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کرده و مکلف به عرضه جوجه درون شبکه با نرخ مصوب هستند.

با عنایت به موارد فوق و تجمیع اختیارات تولید و تنظیم بازار در وزارت جهاد کشاورزی، تقاضای رسیدگی و صدور دستورات لازم به منظور رصد، کنترل و پایش و عرضه مرغ گرم به نرخ مصوب به دست مردم را داریم. ضمن اینکه عرضه درون شبکه جوجه یکروزه نیز باید ساماندهی و ترجیحاً از سامانه بازار گاه به نرخ مصوب انجام شود تا از سودجویی و ظلم مضاعف به مردم و تولید کنندگان جلوگیری شود.

همچنین با توجه به افزایش حدود ۲۰ درصدی قیمت مؤلفه‌های تولید و اثر آن بر قیمت مرغ اصلاح قیمت مرغ مورد استدعای مرغداران کشور است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا