ایران بزودی از واردات چادر مشکی بی نیاز می شود

در دهه های اخیر یکی از انتقادات به ورود حجم بالای چادر مشکی و خروج مقادیر زیادی ارز از کشور بود که بایستی برای آن سرمایه گذاری لازم صورت می گرفت؛ در همین راستا با افتتاح فازهای مختلف یک کارخانه در شهرکرد قرار است تا پایان سال آینده ۲۶ میلیون مترمربع چادر مشکی ایرانی تولید شود.

 ایران با مصرف سالیانه ۷۰ تا ۸۰ میلیون مترمربع چادر مشکی و ارزبری ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون یورو، بزرگترین واردکننده این محصول در جهان بود، در سال‌های گذشته اراده‌ای برای حمایت از تولید این محصول که به نماد فرهنگی جامعه تبدیل شده وجود نداشت و این محصول بیشتر  از کشورهای ژاپن و کره جنوبی وارد کشور می‌شود.

اکنون چندین کارخانه در کشور برای تولید پارچه چادر مشکی ایجاد شده است.با افتتاح چندین کارخانه در شهرهای مختلف قرار است تا پایان سال آینده ۲۶ میلیون مترمربع چادر مشکی ایرانی تولید شود.حدود پنج سال است که ایران پارچه‌های چادر مشکی با کیفیت بالایی تولید می‌کند

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی پنجشنبه(۱۹خرداد)از مجتمع نساجی حجاب شهرکرد به عنوان بزرگترین کارخانه تولید پارچه چادر مشکی کشور بازدید کرد.

رئیس جمهور در جریان بازدید از بخش‌های مختلف و در گفت‌وگو با کارگران، مهندسان و مدیران این واحد صنعتی، از زحمات و تلاش‌های آنان برای تولید انواع پارچه‌های با کیفیت چادر مشکی در طرح‌های متنوع قدردانی و اظهار کرد: اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، افزایش تولید و ارتقای کیفیت تولیدات این کارخانه می‌تواند کشور را از واردات پارچه چادر مشکی بی‌نیاز کند.

4479013

به نقل از روابط عمومی بنیاد مستضعفان، «سید پرویز فتاح» در جلسه با معاون اجرایی رئیس جمهور و تعدادی از مسئولان بانکی درخصوص پیگیری مسائل مربوط به تنها کارخانه تولید چادرمشکی کشور که در سفر اخیر رئیس جمهور به چهارمحال و بختیاری مورد بازدید آیت‌الله رئیسی قرار گرفته بود، اظهار کرد: کارخانه حجاب شهرکرد جزو نادرترین کارخانجات کشور است که با دستور مستقیم و کتبی رهبر انقلاب احداث شده و بنیاد مستضعفان برای عمل به دستور ایشان، این کارخانه را پایه‌ریزی و احداث کرد.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به میزان تولید در این کارخانه گفت: ظرفیت اسمی این کارخانه معادل ۱۰ میلیون مترمربع است و اکنون تولیدات کارخانه حجاب شهرکرد در سقف ظرفیت خود قرار دارد.

وی با تاکید بر کیفیت بسیار بالا و قیمت بسیار مناسب تولیدات این کارخانه برای عرضه در بازار، گفت: نگاه ما به تولید چادر در این کارخانه به هیچ وجه نگاه سودمحور نیست و قصد ما از سرمایه‌گذاری در تولید چادر مشکی توسط این کارخانه، پیگیری اهداف فرهنگی و تأمین نیاز کشور در این بخش است.

فتاح با بیان اینکه با حضور رئیس‌جمهور در این کارخانه مصوب شد که این مجموعه توسعه یابد، افزود: جلسه امروز با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور ۴ روز پس از بازدید آیت‌الله رئیسی برگزار می‌شود و این نشان‌دهنده همت دولت برای اجرایی کردن این مصوبه است.

وی با بیان اینکه بنیاد مستضعفان کاملاً موافق توسعه این کارخانه است، گفت: توسعه این کارخانه امر بسیار پسندیده‌ای است ولی اجرایی‌شدن این هدف، نیازمند توجه به یک سری مقدمات است، مهم‌ترین آن حل مشکل تسهیلات ارزی این کارخانه است.

به گفته فتاح بنیاد مستضعفان متعهد می‌شود با فراهم شدن مقدمات کار و حل مشکلات بانکی این مجموعه و تأمین سرمایه ثابت موردنیاز، ظرف ۹ ماه، ظرفیت ۱۰ میلیون مترمربعی تولید چادر در این کارخانه را به ۱۶ و تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۶ میلیون مترمربع برساند.

139910211102173321994264

تولید فعلی چادر مشکی کارخانه شهرکرد تنها پاسخگوی ۴ درصد است

«سید صولت مرتضوی» نیز در این جلسه با تاکید بر اهمیت رسیدگی به این موضوع از جنبه اشتغال آفرینی و تولید آن، و از جهت دیگر توجه به استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: کشور ما به‌عنوان یک کشور اسلامی برای تأمین ضروری‌ترین زیرساخت عفاف و حجاب مشکل دارد و میزان ۱۰ میلیون مترمربع تولیدات کارخانه حجاب شهرکرد، تنها جوابگوی ۱۰ درصد نیاز کشور است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور اضافه کرد: نرخ بیکاری در استان چهارمحال و بختیاری جزو ۳ استان نخست کشور است و امروز توجه به اقتصاد و اشتغال در این استان، جزو یکی از اولویت‌ها است.

وی با اشاره به لزوم توسعه صنایع نساجی به‌عنوان یک صنعت کم‌هزینه و پربازده، گفت: آقای رئیس‌جمهور در همین راستا و با توجه به موضوعات ذکر شده، بر لزوم توسعه کارخانه حجاب شهرکرد تاکید داشتند و از بنیاد مستضعفان تقاضای همکاری در این بخش داریم.

این مجتمع نساجی در حال حاضر ظرفیت تولید ماهانه ۶۰۰ هزار مترمربع و سالانه ۱۰ میلیون مترمربع پارچه چادر مشکی در طرح‌های مختلف را دارد که در صورت تأمین اعتبار و اجرای برنامه توسعه خود می‌تواند این ظرفیت را تا سالانه ۲۶ میلیون مترمربع افزایش دهد.

14010319000663_Test_PhotoN

نخستین گام گسترش خط تولید است

رییس جمهور در شورای اداری استان در سفر به شهرکرد با تقدیر از اقدامات بنیاد مستضعفان در ایجاد اشتغال و احداث کارخانه تولید پارچه چادر مشکی، گفت: نگاه ما در زمینه اشتغال فقط به وزارت کار نباشد بلکه خط‌های تولید را افزایش دهید من با اینکه یک اداره بیاید یک کارمندی را با فشارهای مختلفی مشغول کند مخالفم، کجا می‌خواهید مشغول کنید؟ اول یک خط تولید افزایش دهید بعد به جای یک نفر، هزار نفر اشتغال ایجاد کنید.

این کارخانه تنها کارخانه تولید چادر مشکی ایران در شهرکرد است.  این مجموعه مشتمل بر سه کارخانه است که با تولید انواع پارچه، زمینه اشتغال نزدیک به ۵۰۰ نفر را به صورت مستقیم در دو استان چهارمحال و بختیاری و استان اصفهان فراهم کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا