بازیافت لامپ‌ کم‌مصرف و مهتابی در پارک فناوری دانشگاه تربیت مدرس

یک شرکت فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت‌مدرس برای نخستین بار در کشور، موفق به بازیافت لامپ‌های کم‌مصرف و مهتابی شد.

طراحی، ساخت و تولید دستگاه امحا و بازیافت لامپ‌های حاوی جیوه، پودر شیشه و سایر فلزهای باارزش از پسماندهای حاصل‌شده، برای اولین بار در کشور در شرکت نوآفرینان سبز فروردین مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت‌مدرس انجام شد.

با توجه به اینکه لامپ‌های کم‌مصرف و فلورسنت‌ها حاوی مقادیر قابل‌توجهی جیوه است و یک لامپ کم‌مصرف معمولی، حاوی به‌طور متوسط ۵ تا ۲۵ میلی‌گرم جیوه می‌تواند ۱۸ تا ۳۰ هزار لیتر آب شرب را آلوده کند، ترکیبات جیوه موجود در لامپ‌های فلورسنت، در محیط به‌وسیله میکروارگانیسم‌های آب‌وخاک به «متیل مرکوری» بدل می‌شود که به‌راحتی می‌تواند با ورود به بدن آبزیان در رأس زنجیره غذایی بدن انسان قرار گیرد و به ضایعات مغزی و کبدی منجر شود.

پیش‌ازاین لامپ‌های فلورسنت به دلیل آغشته بودن به جیوه، قابل بازیافت نبود و براثر دفع غیراصولی انواع لامپ‌های کم‌مصرف و فلورسنت، پسماندهای خطرناک حاوی جیوه با پسماندهای عادی شهری مخلوط می‌شد و تولید کمپوست از زباله‌های شهری را مشکل می‌ساخت. در فرآیند بازیافت، ابتدا لامپ‌های حاوی جیوه از واحدهای صنعتی جمع‌آوری و با دستگاه «امحا لامپ» در محیط کاملاً بسته، تحت خردایش قرار می‌گیرد.

استفاده از فیلترهای هپا و کربن‌های نانو پایه با طراحی هفت لایه جاذب آلاینده‌ها، از ویژگی‌های انحصاری این تجهیزات برای کنترل و جلوگیری از نشت جیوه به محیط کار و طبیعت است که  محصولات پاک محسوب می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت نوآفرینان سبز فروردین، سالانه حدود ۱۰۰ میلیون لامپ در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و در طول ۱۰ سال گذشته حدود ۷ تن جیوه از طرق دفع غیراصولی لامپ‌های فرسوده در کشور وارد محیط ‌زیست شده است.

در سال ۲۰۱۳ میلادی با حضور نمایندگانی از ۱۳۹ کشور جهان در شهر «کوماموتو» ژاپن کنوانسیون ممنوعیت استفاده از جیوه تصویب شد که هم‌اکنون به دلیل اهمیت مدیریت جیوه در کشور، ساخت و تولید تجهیزات تخصصی لازم با ظرفیت مناسب برای کنترل و کاهش آلودگی ناشی از آن به‌وسیله شرکت‌های دانش‌بنیان، مراحل اجرایی و عملیاتی خود را طی کرده است.

اجرای برنامه‌های کاهش و کنترل جیوه مطابق با «کنوانسیون میناماتا» کشورمان را در فهرست کشورهای دوستدار محیط‌زیست قرار می‌دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا