برپایی نمایشگاه‌های جدید زیر سایه کرونا

با عبور اقتصاد جهانی از موج‌های ابتدایی شیوع کرونا، به نظر می‌رسد برخی از صنایع که از این ویروس آسیبی جدی دیدند نیز آماده بازگشت به عملکرد سال‌های قبل هستند.

هرچند تهدید سلامتی جوامع اصلی‌ترین شاخصه شیوع کرونا در دو سال گذشته بوده اما در کنار آن بخش‌های مختلف اقتصادی نیز آسیب‌های فراوانی را تجربه کرده‌اند. در این بین بخش خدمات اقتصادی با توجه به کاهش رفت و آمدها و محدودیت‌هایی که دولت‌ها در این زمینه وضع کردند، بیشترین آسیب را تحمل کردند.

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت نمایشگاه‌های اقتصادی در سراسر جهان پرداخته، این نمایشگاه‌ها در دو سال گذشته به شکلی مداوم یا تعطیل شده‌اند یا با توجه به محدودیت‌ها، عملا امکان پذیرایی از بازدیدکنندگان با حداکثر ظرفیت را نداشته‌اند. با این وجود به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۲ امکان فعال کردن برخی ظرفیت‌های نمایشگاهی وجود خواهد داشت.

براوردها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸، صنعت نمایشگاهی در سراسر جهان تولید ناخالص ۱۶۷ میلیارد یورویی را به ثبت رسانده و در این حوزه حدود ۳.۲ میلیون شغل نیز ایجاد شده است. میزان فروش کسب و کارها در نمایشگاه‌ها نیز حدود ۲۷۵ میلیارد یورو بوده است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، مجموع فضای نمایشگاهی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ به حدود ۴۰ میلیون متر مربع می‌رسد و تعداد نمایشگاه‌ها نیز از عدد ۱۳۵۰ عبور خواهد کرد. البته همچنان ۶۰ درصد نمایشگاه‌های جهان در ظرفیتی کمتر از ۲۰ هزار متر مربع برگزار می‌شوند.

نگاهی به نحوه گسترش جغرافیایی نمایشگاه‌ها نیز نشان می‌دهد که اروپا و منطقه آسیا و اقیانوسیه به ویژه چین بیشترین سهم از فضای نمایشگاهی جهان را در اختیار دارند. بیش از ۶۱ درصد از نمایشگاه‌های اروپا در فضایی با ظرفیت کمتر از ۲۰ هزار متر مربع برگزار می‌شوند اما در آسیا، اغلب نمایشگاه‌ها را در محیطی بین ۲۰ تا ۱۰۰ هزار متر مربعی برگزار می‌کنند.

در منطقه خاورمیانه و آفریقا، ۹ کشور دارای فضای نمایشگاهی با ظرفیت بالای ۵۰ هزار متر مربع هستند و در این میان ایران نیز با ظرفیت ۱۹۶ هزار متر مربعی، پس از امارات متحده عربی در رتبه دوم قرار گرفته است.

برآوردهای سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که در سراسر جهان حدود ۳۲ هزار نمایشگاه برگزار شده و بیش از ۳۰۳ میلیون بازدیدکننده در بیش از ۱۸۰ کشور از این نمایشگاه‌ها بازدید کرده‌اند. همچنین تعداد برگزار کنندگان این نمایشگاه‌ها به حدود ۴.۵ میلیون نفر رسیده است.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، با عبور جهان از بخشی از تبعات ویروس کرونا، جهان می‌تواند بار دیگر عملکرد خود در حوزه نمایشگاه‌ها را تکرار کند و برخی کشورها آماده هستند، با برپایی دوباره نمایشگاه‌ها بین المللی چه در حوزه فروش و چه در حوزه اشتغال زایی آمارهای جدید را به ثبت برسانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا