بلاک‌چین چه آینده‌ای برای بانکداری رقم خواهد زد؟

پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۷ به واسطه شبکه‌های بلاک چین ماهیت بانکداری تغییر خواهد کرد.

با ورود اینترنت به فضای رسانه‌ای دنیا، رسانه‌های نوین شکل گرفتند و به معنای واقعی رسانه‌ها متحول شدند. جالب بدانید که پیش‌بینی همین تحول را پیرامون ورود بلاک چین به صنعت بانکداری می‌کنند. تحولی که بسیاری از مشکلات صنعت بانکداری را حل خواهد کرد. همه ما می‌دانیم که فناوری نقطه پایانی ندارد و هر لحظه با خبری تازه از فناوری روبه‌رو می‌شویم. بلاک چین فناوری هست که در هر حوزه و صنعتی ورود کرده است. بلاک چین به معنای واقعی یک پیشرفت فناوری هست که خدمات مالی و بسیاری از مشاغل و صنایع را دگرگون خواهد کرد. خبرهای جالبی در خصوص ورود بلاک چین به صنعت بانکداری منتشر شده است. بلاک چین می‌تواند نقطه عطف حرکت بانکداری سنتی به سمت بانکداری جدید و مدرن باشد. بانکداری که افراد از دورترین نقاط با بانک در ارتباط خواهند بود و شفافیت مالی افزایش می‌یابد. از سویی نیز این فناوری خیلی از هزینه‌ها را کاهش خواهد داد. برای ارائه اطلاعات بیشتر به شما گفتگویی با یک کارشناس بلاک چین و رمز ارز داشتیم که در ادامه مشروح این گفتگو را مشاهده می‌کنید.

بلاک چین به صنعت بانکداری کدام کشورها ورود کرده است؟

یاشار راشدی، کارشناس بلاک چین و رمز ارز در گفتگو با گسترش نیوز گفت: در کشورهای مختلف از تکنولوژی بلاک چین در صنعت بانکداری استفاده شده است. بلاک چین خصوصی و عمومی داریم. رمزارزهایی که ما می‌شناسیم، بر روی بلاک چینه‌ای عمومی فعال هستند. بلاک چین‎های خصوصی توسط سازمان‌ها و شرکت‌ها برای مقاصد خاص راه‌اندازی می‌شوند. در صنعت بانکداری کشورهای مختلف مثل جی‌پی مورگان امریکا و گروه آی‌ان‌جی هلند از بلاک چین اتریوم استفاده کرده‌اند. تعدادی از بانک‌ها نیز از بلاک چین عمومی مثل اتریوم استفاده می‌کنند. بلاک چینه‌ای دیگر مثل ریپل و استلار نیز هستند که مختص تبادلات مالی ایجاد شده‌اند. بانک‌های عربستان و سنگاپور نیز از شبکه بلاک چین استفاده می‌کنند.

بلاک چین ماهیت بانکداری را تغییر می‌دهد

راشدی اظهار کرد: نظریه‌ای وجود دارد که تا سال ۲۰۲۷ به واسطه شبکه‌های بلاک چین ماهیت بانکداری تغییر خواهد کرد. مبحث دیفای (decentralized finance) نیز مطرح هست که احتمالاً شکل بانکداری را تغییر دهد. در بحث دیفای بانک‌هایی ممکن به وجود بیاید که همانند بانک‌های سنتی متمرکز نخواهند بود. افرادی که  در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ممکن است از سراسر جهان باشند. در بحث دیفای نیز پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۷ ماهیت بانکداری سنتی دستخوش تغییر شود.

احراز هویت با استفاده از بلاک چین

وی افزود: در بحث بلاک چین کلید خصوصی داریم که می‌تواند امضای شخص باشد. این کلید خصوصی فاکتور یونیک و یکتا هست که با هویت افراد لینک می‌شود. باید به گونه‌ای باشد که در همه جا قابل دسترس باشد. این امکان وجود دارد که امضای دیجیتال یا کلید خصوصی لینک به هویت افراد شود. با این کار در جاهای مختلف از امضا افراد استفاده می‌شود. به طور مثال در بحث رأی‌گیری و احراز هویت در بانک‌ها کاربرد دارد.

رگولاتوری مانع استفاده از بلاک چین شده است

این کارشناس بلاک چین و رمز ارز در پایان تأکید کرد: به واسطه مشکلات رگولاتوری، فضای نامشخص و موانع موجود در ایران این فناوری به خوبی پیش رفت نداشته است. هنوز قوانین به طور واضح و مشخص نداریم اما اقداماتی را شاهد بودیم. بلاک چین ققنوس در این زمینه فعالیت‌هایی داشته است. گروه‌ها و تیم‌های دیگر نیز وارد این حوزه شده‌اند. در بحث احراز هویت (kyc) شرکتی به اسم یوآیدی اقداماتی را آغاز کرده است. این شرکت هویت افراد را به بلاک چین ارتباط می‌دهد. اقداماتی را شاهد بوده‌ایم اما به نسبت کشورهای دیگر امتیاز خوبی را نداریم. اگر آنها امتیاز ۱۰ داشته باشند، ما امتیاز ۱ را داریم. بزرگ‌ترین مانع هم بحث رگولاتوری هست. فضای قانونی برای استفاده از این فناوری در ایران آماده نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا