بلومبرگ: ورود تدریجی۷۰ میلیون بشکه نفت ایران به بازار

ایران ۶۹ میلیون بشکه نفت بر روی آب ذخیره سازی کرده و منتظر است به محض لغو تحریم های آمریکا علیه صادرات نفتش، نفتکش ها را به سوی خریداران روانه کند اما این ذخایر یک شبه خالی نمی شوند.

بلومبرگ طی گزارشی نوشت شرکت کشتیرانی گیبسون اعلام کرده است ایران احتمالا ۶۹ میلیون بشکه نفت بر روی آب ذخیره سازی کرده است و منتظر است به محض لغو تحریم های آمریکا علیه صادرات نفتش، نفتکش ها را به سوی خریداران روانه کند.

گروه بانکداری سیتی گروپ نیز برآورد مشابهی در مورد ذخایر شناور ایران اعلام کرده است. این گروه در یادداشتی اعلام کرد ایران حدود ۶۵ میلیون بشکه نفت بر روی دریا بعلاوه ۵۴ میلیون بشکه دیگر در ذخایر ساحلی خود دارد.

به نوشته بلومبرگ، سیتی گروپ اعلام کرد در صورت حصول توافق و پس از لغو تحریم های آمریکا، ایران می تواند فتش را به بازارهای بزرگ صادراتی شامل هند و  چین طی ۱۰ تا ۲۰ روز تحویل دهد.

ریچارد متیو، رئیس بخش تحقیقات شرکت کشتیرانی گیبسون به بلومبرگ گفت ذخایر شناور ایران بر روی آب پس از برداشته شدن تحریم ها، یک شبه خالی نخواهد شد.

وی افزود: برای اینکه خریداران اطمینان حاصل کنند که به صورت قانونی نفت ایران را می خرند، باید کانال های پرداخت و سایر تشریفات برقرار شوند. به این ترتیب، ذخایر نفت ایران به تدریج و طی چند ماه وارد بازار می شود.

به گزارش فارس، با کمرنگ شدن  ورود زودهنگام نفت ایران حالا از نگرانی بازارهای جهانی نفت کاسته شده و قیمت نفت برای چهارمین روز متوالی افزایش یافته است.

بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس هم پیش بینی کرده است که حتی اگر نفت ایران به بازار بازگردد، به علت افزایش تقاضا و تلاش اوپک پلاس برای جبران ورود نفت ایران، قیمت نفت در سه ماهه چهارم امسال به ۸۰ دلار در هر بشکه افزایش می یابد.

بر اساس برآورد این بانک، تقاضا برای نفت در جهان تا پایان سال به ۴.۶ میلیون بشکه در روز می رسد که بیشتر این افزایش در ۳ ماه آتی خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا