بنزین سوپر کمیاب شد!

حدود یکسال و نیم از افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی مجدد آن می‌گذرد، عملی که همواره محل انتقاد افراد مختلف بوده است و به نظر نمی‌رسد این اقدام در کاهش مصرف سوخت کشور تاثیر گذاشته باشد. با این حال گویا عدم عرضه بنزین سوپر در دور مجدد سهمیه بندی سوخت، سبب حذف این بنزین از برخی جایگاه‌های سوخت شده است.

اگر به یاد داشته باشید، در دوره‌های پیشین سهمیه بندی سوخت مالکان خودروها می‌توانستند با استفاده از کارت سوخت، از هر دو بنزین معمولی و بنزین سوپر استفاده کنند که قیمت بنزین سوپر قدری گران‌تر از بنزین معمولی بود. با این حال در مرحله جدید سهمیه بندی بنزین سوپر از فرآیند عرضه با کارت سوخت حذف شده است و در صورتی که فردی بخواهد باک اتومبیل خود را با بنزین سوپر پر کند، باید به ازای هر لیتر بنزین سوپر مبلغ ۳۵۰۰ تومان را بپردازد. این در حالی است که قیمت بنزین عادی با استفاده از کارت سوخت ۱۵۰۰ تومان و به صورت آزاد ۳۰۰۰ تومان تعیین شده است.

مطابق اظهار نظر عضو هیات مدیره کانون جایگاه داران سوخت کشور، عدم استقبال مردم از بنزین سوپر سبب شده است تا این محصول از چرخه سوخت برخی جایگاه‌ها حذف شود. مطابق گفته‌های وی، سهم بنزین سوپر که پیش از سهمیه‌بندی و شیوع کرونا ۳۰ درصد از کل بنزین عرضه شده در کشور بوده، اکنون به ۴ درصد رسیده است. میزان تبخیر بنزین سوپر بیشتر از بنزین عادی است و در صورتی که پمپ بنزین سوپر بدون استفاده باقی بماند، خسارت مالی قابل توجهی به جایگاه وارد می‌شود.

    این اتفاق در حالی است که علاوه بر خودروهای وارداتی، بسیاری از اتومبیل‌های داخلی همچون محصولات خانواده پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۶ صندوقدار، رانا و ۲۰۷ و همچنین دنا، دنا پلاس و سمند LX‌ با موتور EF۷ نیاز به بنزین سوپر دارند. طبیعی است که اگر امکان استفاده از بنزین سوپر با کارت سوخت و قیمتی بالاتر از قیمت بنزین سهمیه‌ای ایجاد شود، روند عرضه و تقاضا بنزین سوپر به وضعیت قبلی بازخواهد گشت و علاوه برآن مالکان خودروها نیز از گزند تعمیرات ناخواسته همچون شستشوی مکرر انژکتور در امان خواهند بود.

    نوشته های مشابه

    دکمه بازگشت به بالا