بیکاری با شعار حل نمی‌‎شود!

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز افتتاحیه مسابقات ملی مهارت آموزی در نهم مرداد خبر داد و با بیان اینکه بین ارزش مدرک با ارزش مهارت فاصله زیادی داریم، بر لزوم توجه به مقوله مهارت در سرفصل های بودجه و برنامه هفتم تاکید کرد.

علی اوسط هاشمی در نشست خبری روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: در بحث مهارت مهمترین مسئله این است که برای تحول در نظام آموزش رسمی و غیررسمی کشور از تجربه موفق جهانی کمک بگیریم حتی اگر نگاه دولت سیزدهم به ارزش مهارت فراتر و اراده اش بر عبور از فقر و بیکاری بر پایه ارتقاء مهارت و روی آوردن به توانمندی انسان باشد.

وی با بیان اینکه امروز نیاز به پوست اندازی داریم تصریح کرد: اگر این مسأله به شدت مورد توجه قرار نگیرد سخن گفتن از عبور از بیکاری آب در هاون کوبیدن است لذا نگرش برنامه‌های کشور باید به سمت جامعه توانمند باشد نه جامعه صرفاً برخوردار از زیرساخت.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ادامه داد: جهت گیری کلان برنامه کشور باید معطوف به قابلیت انسانیت با مهارت شود. اگر بخواهیم به یک فضای متفاوت بر پایه تغییر و تحول دست پیدا کنیم شرطش این است که کسانی که در تصمیم گیری های کلان کشور نقش وافر، عمیق و اثرگذاری دارند به عمق ارزش مهارت روی آورند و مهارت را وزن دهند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه منظور از وزن مهارت، وزن شعاری نیست، اظهار کرد: بیکاری با شعار و پول قابل حل کردن نیست، هر چه پول در جامعه تزریق شود ولی به اهل آن سپرده نشود و بر پایه کارآفرینی، بازاریابی و اشتغال نباشد فرد را بدهکار و وامدار بانک کرده ایم.

هاشمی کم آموزشی در دانشگاهها را یک معضل بزرگ دانست و با بیان اینکه در نظام آموزش رسمی کشور یکپارچگی وجود ندارد خاطرنشان کرد تفاوت در نظام های آموزش رسمی و آشفتگی در نظام های آموزش غیررسمی و مهارتی ما را به این سو سوق داده است لذا باید این تفاوت را سامان بدهیم.

وی افزود: مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۱ در بحث اهمیت مهارت اعلام موضع کرده که اگر قرار است از تکنولوژی جهان استفاده کنیم و اثر آن را در بهره وری و شاخص اقتصاد نمایان کنیم شرط آن دستیابی به انسان ماهر است.
معاون وزیر کار خاطر نشان کرد: در حال حاضر با کاهش وزن اجتماعی مهارت در جامعه روبرو هستیم و باید توجه شود که بر چه اساسی حرکت کنیم به چه تغییری روی آوریم که شکاف ما با جهان عمیق تر نشود و بیش از این از جهان فاصله نگیریم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با بیان اینکه تکنولوژی و تجهیزات امروزه ما پاسخگوی تقاضای بازار کار نیست گفت: هر کسی که جامعه محور کردن مهارت برای او اهمیت دارد باید در سرفصل‌های برنامه و بودجه مخصوصا برنامه هفتم توسعه به موضوع مهارت بها بدهد.

هاشمی تصریح کرد: باید تفاوت بین انسان با مدرک و انسان با توانمندی را با ارزش افزایی در جامعه مشخص کنیم، اکنون بین ارزش مدرک با ارزش مهارت فاصله زیادی داریم و کشور نیازمند بازآرایی ساختار نظام آموزش فنی و حرفه ای است و این بازار آیی باید صورت گیرد.

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود بازنگری در استانداردهای آموزشی و تولیدات جدید، تغییر در نوع تربیت مربیان فنی و حرفه‌ای و ایجاد مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی را از عمده ترین اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه ای اعلام کرد و گفت: در بخش بودجه تغییر و تحولات خوبی ایجاد شده ولی کافی نیست و فاصله زیادی وجود دارد.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای دستور رئیس جمهوری مبنی بر تجهیز کارگاه های فنی و حرفه ای از محل فروش سهام هنوز عملی نشده است.

هاشمی در پایان با اشاره به تصویب طرح ملی آمایش سرزمین اظهار کرد: این طرح پس از چند سال مطالعه کارشناسی و پژوهش سرانجام در سازمان برنامه و بودجه به تصویب رسید و ما جزو اولین سازمان هایی بودیم که خود را با آن انطباق دادیم و سند توسعه مهارت مبتنی بر آمایش سرزمین را با سازمان برنامه و بودجه تصویب کردیم که می تواند مبنایی برای برنامه هفتم توسعه کشور به شمار آید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا