تأثیر ساخت خانه‌های حیاط‌دار در تسریع‌ تحقق وعده مسکنی دولت/ انبوه‌سازان و شهرداری‌ها دنبال متراکم‌سازی هستند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به مخالفت شهرداری‌ها و نظام مهندسی با ساخت خانه‌های حیاط‌دار، گفت: انبوه‌سازان به دنبال ساخت خانه‌ها به صورت انبوه هستند و شهرداری‌ها هم می‌خواهند متراکم‌سازی وجود داشته باشد تا بهتر بتوانند شهر را اداره کنند، در حالی که ساخت خانه حیاط‌دار مزایای بیشتری دارد.

‌محمدرضا میرتاج الدینی درباره ساخت خانه‌ای حیاط‌دار که در مسکن ملی مطرح شده است، اظهار داشت: ما بر اثر اضطرار به سمت آپارتمان سازی رفته‌ایم و قطعاً ساخت خانه‌های ویلایی مزیت‌های بیشتری برایمان دارد.

وی تصریح کرد: ساخت خانه‌های حیاط دار سریع‌تر و ارزان‌تر از آپارتمان‌سازی است، زیرا آپارتمان سازی مستلزم تکمیل طبقه‌‌های پایین است و روند طولانی‌ دارد، ساخت مشاعات در آپارتمان‌ها نیز بر هزینه ‌ساخت و ساز می‌افزاید، از طرفی هزینه‌ زمین در نرخ نهایی مسکن بسیار موثر است و با تأمین زمین از سوی دولت برای ساخت خانه‌های حیاط‌دار و یک طبقه می توانیم تا حد زیادی هزینه ها را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: ما به لحاظ وسعت در کشورمان مشکلی نداریم و امکان آزادسازی زمین‌های دولتی و عرضه نامحدود زمین در اطراف جهت ساخت خانه های حیاط دار در مسکن ملی داریم، مسئله اصلی در زمینه تحقق وعده دولت در زمینه ساخت ۴ میلیون مسکن، علاوه بر عرضه زمین و تسهیلات مناسب ساخت مسکن، نیازمند مشارکت مردم در ساخت از طریق ساخت خانه‌های تک طبقه و توسط خود مردم است که علاوه بر اینکه هزینه کمتری را برای ساخت به خانوار تحمیل خواهد کرد و سریع تر نیز این واحدها در دسترس خانوار قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص دلیل مخالفت برخی از جمله شهرداری‌ها و نظام مهندسی با ساخت خانه‌های حیاط دار گفت: برخی تعارض منافع‌ها در این زمینه وجود دارد، شاید نتوانیم با قطعیت بگوییم که انگیزه‌های شخصی در میان است اما احتمالاً یک سری منافع گروهی و جمعی در اعتراض به ساخت خانه‌های حیاط دار وجود دارد؛ انبوه سازان به دنبال ساخت خانه‌ها به صورت انبوه هستند و شهرداری‌ها می خواهند متراکم سازی وجود داشته باشد تا بهتر بتوانند شهر را اداره کنند؛ همه این موارد در اعتراض آنها به ساخت خانه‌های حیاط دار دخیل است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: به طور کلی، یک فرهنگ آپارتمان نشینی بر کشور حاکم شده است که در آن برخی به دنبال متراکم سازی هستند و توجهی به ساخت خانه‌های حیاط دار نمی‌شود، اما واقعیت این است که خانه‌های حیاط دار مزیت‌های زیادی برای کشور دارد و جایی که امکانش وجود دارد باید به سمت ساخت این نوع خانه ها برویم.

به گفته ی میرتاج الدین، ساخت خانه‌های حیاط دار در شهرک‌های ویلایی اطراف شهرهای بزرگ می‌تواند به عنوان مشوقی برای سوق دادن جمعیت به این شهرک‌ها عمل کند.

بنابراین گزارش‌ آپارتمان‌نشینی به مواردی همچون عدم امکان توسعه ‌مشاغل خانگی به دلیل تزاحم برای دیگران، درگیری همسایگان با یکدیگر در مورد مسائلی همچون نظافت مشاعات و برگزاری مهمانی ها و غیره، سخت شدن امکان ارائه‌ خدمات به آسیب دیدگان در زمان بروز بلایای طبیعی و مشکلات دیگر منجر می شود.

از طرف دیگر، در آپارتمان‌ها فضای بازی کودکان را از بین می بریم و متاسفانه در حال حاضر بسیاری از مدارس هم در فضای آپارتمانی تأسیس شده‌اند که اثرات مخربی به لحاظ روحی بر دانش آموزان خواهد داشت. برای جلوگیری از بروز چنین مسائلی باید به توسعه ‌افقی شهرها و ساخت خانه های تک طبقه و حیاط دار روی بیاوریم.

لازم است مطالعات دقیقی صورت بگیرد و هر جایی که شرای وجود دارد به ساخت خانه‌های حیاط دار بپردازیم. این نوع خانه‌ها، سرعت ساخت بالاتری نسبت به آپارتمان سازی دارند، همچنین خانه‌های تک طبقه و ویلایی با سبک زندگی ایرانی و فرهنگ ما همخوانی بیشتری دارند. نکته‌ مهم این است که باید برای ارائه  خدمات و تأمین زیرساخت های مورد نیاز برای شهرک های ویلایی جدید چاره اندیشی کنیم.

با روی کار آمدن دولت جدید و تلاش های برخی مدیران شاهد هستیم که شناسایی زمین های دولتی رشد چند برابری داشته است، این زمین ها به عددی حدود ۲۹ هزار هکتار رسیده است و حدود ۸ هزار هکتار از آن ها سند در مالکیت وزارت راه و شهرسازی صادر شده است؛ این رشد حدود ۳ برابری نسبت به ماه‌های قبل بی سابقه است؛ در صورتی که امکاناتی به وجود بیاید و در این زمین‌ها و دیگر زمین‌هایی که آزادسازی می شود به ساخت خانه‌های حمایتی بپردازیم، اتفاق خوبی در حوزه مسکن در کشور رخ می‌دهد.‌

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا