تصمیم آمریکا برای افزایش نرخ بهره

فدرال رزرو آمریکا به افزایش نرخ بهره برای کاهش تورم بالا ادامه خواهد داد.

فدرال رزرو آمریکا اعلام کرد که افزایش نرخ بهره به منظور کاهش تورم بالا ادامه خواهد داشت.

اگرچه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) افزایش نرخ بهره را در جلسات دسامبر و ژانویه به ترتیب به ۵۰ واحد و ۲۵ واحد پایه کاهش داد اما پیش‌بینی کرد که افزایش مداوم در محدوده هدف مناسب خواهد بود تا تورم را به دو درصد بازگرداند.

در سخت‌ترین انقباضات پولی در دهه‌های اخیر که شامل چهار افزایش متوالی نرخ ۷۵ واحد پایه بود، بانک مرکزی ایالات‌متحده در سال گذشته هفت مرتبه در مجموع ۴۲۵ واحد افزایش نرخ بهره را برای مبارزه با تورم انجام داد، تورمی که در اواسط سال ۲۰۲۲ به بالاترین سطح خود طی ۴۰ سال گذشته رسید.

با این حال، شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو، یعنی شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی (PCE)، به‌طور سالانه در ژانویه ۴.۷ درصد افزایش یافت که نسبت به رشد سالانه ۴.۶ درصدی در دسامبر صعود کرد و بالاتر از برآورد بازار ۴.۳ درصد بود.

به صورت ماهانه، شاخص اصلی قیمت مخارج مصرف شخصی در ژانویه ۰.۶ درصد افزایش یافت که نسبت به رشد ماهانه ۰.۴ درصد در دسامبر و بالاتر از تخمین بازار ۰.۴ درصد بود.

فدرال رزرو در این گزارش گفت که کاملا آگاه است، تورم بالا سختی قابل توجهی را به خصوص برای کسانی که کمتر قادر به پرداخت هزینه‌های بالاتر اقلام ضروری هستند، تحمیل می‌کند.

رئیس فدرال رزرو، جروم پاول روز سه‌شنبه در کمیته بانکی سنا و روز چهارشنبه در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان سیاست‌های پولی ۶ ماهه بانک مرکزی را ارائه خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا