تعطیلی نیروگاه‌های برق هسته‌ای آلمان در بحبوحه بحران انرژی

آلمان در بدترین شرایط ممکن یعنی در اوج بحران انرژی در اروپا، ۳ نیروگاه هسته‌ای دیگر را در روز جمعه تعطیل کرد.

آلمان در تلاش برای نصف کردن ظرفیت تولید برق هسته‌ای کشورش، ۳ نیروگاه هسته‌ای دیگر را در روز جمعه تعطیل کرد. این اقدام در شرایطی صورت‌گرفته که اروپا بدترین بحران انرژی در تاریخ را تجربه می‌کند.

انتظار می‌رود این تعطیلی‌ها قیمت گاز و انرژی را بالاتر ببرند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پس‌از فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در ۲۰۱۱ تصمیم گرفت انرژی هسته‌ای را کاملاً کنار بگذارد.

برلین قصد دارد تا پایان ۲۰۲۲ کل تولید برق هسته‌ای خود را متوقف کند.

آلکسی موخین، مدیر مرکز مطالعات سیاسی در مسکو، عقیده دارد دولت فدرال آلمان باید اقدامات جدی جهت جلوگیری از تعطیلی این نیروگاه‌ها انجام دهد اما ظاهرا به‌خاطر قوانین اقتصاد پاک چنین اجازه‌ای ندارد.

با توجه به افزایش بی‌سابقه قیمت انرژی در سراسر قاره اروپا، به‌نظر می‌رسد تعطیلی این پالایشگاه‌ها در بدترین زمان ممکن صورت‌گرفته است. قیمت گاز طبیعی در اروپا در ماه دسامبر به ۱۸۷.۷۸ یورو در هر مگاوات ساعت رسید یعنی ۱۰ برابر بالاتر از ابتدای ۲۰۲۱. قیمت برق هم به‌همین‌ترتیب روبه‌افزایش است.

طبق گفته‌ موخین، مقامات آلمان در دامی گرفتار شده‌اند که توسط برلین پهن شده است. وی اظهار تعجب کرد که چرا اتحادیه اروپا تلاش می‌کند در بحبوحه بدترین بحران انرژی که منابع مالی شهروندان اروپا را خالی کرده، سیاست‌های انرژی پاک را ادامه دهد.

وی گفت:«بحران انرژی باید اقتصاد جهانی و سیاست انرژی پاک را اصلاح کند اما این اتفاق نمی‌افتد و دلیل آن تعصب، غرور بی‌جا، خودخواهی و سرسختی شرکای اروپایی است».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا