تفاوت عجیب و غریب تقاضا در فروش سایپا و ایران خودرو

جدیدترین فروش فوق العاده سایپا که به تازگی قرعه کشی آن انجام شد یک بار دیگر بر ناکارآمدی قیمت گذاری دستوری خودرو صحه گذاشت.

در جدید ترین مرحله از فروش فوق العاده سایپا تعداد ۲۹۳ هزار و ۳۰۵ متقاضی واجد شرایط ثبت نام کردند. این در حالیست که آمار متقاضیان فروش فوق العاده ایران خودرو که پیش از این انجام شد، تعداد ۴ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۴۸۴ نفر متقاضی بودند.

اما واقعیت این است که تقاضی «درست» یا همان تقاضای واقعی را باید در فروش فوق العاده سایپا جستجو کرد. در این مرحله از فروش فوق العاده ایران خودرو، ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار و ۴۷۵ تقاضا فقط برای خودرو پژو پارس سال بوده است. این یعنی ۷۸.۶ درصد تقاضا صرفا روی این خودرو متمرکز شده است.

در واقع قیمت بسیار پایین پژو پارس در کارخانه به نسبت بازار محرکی برای «تقاضای کاذب» شده است تا بخت خود را در این قرعه کشی بیازمایند. چرا که به دلیل قیمت گذاری دستوری، سود تقریبا ۱۰۰ درصدی برای برنده پژو پارس در قرعه کشی خوابیده است.

اما خودروهای سایپا از قیمت گذاری بهتری برخوردار هستند و فاصله قیمت مصوب و بازار آنها سفته بازان را چندان وسوسه نمی کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا