تقاضا برای آجیل به قدرت خرید مردم بستگی دارد/ قیمت پسته در بازار جهانی ۱۰ دلار است

علیرضا ارزانی ممقانی با اشاره به اینکه قیمت پسته در بازار جهانی ۱۰ دلار است، گفت: در سال های اخیر سالانه ۳.۵ میلیارد دلار صادرات آجیل و خشکبار داشتیم که در بخش صادرات غیرنفتی جزو کالاهای برتر در بخش صادرات است.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور با اشاره به اینکه در دو سال گذشته به دلیل کرونا دید و بازدید کم شده بوده تقاضا هم کاهش داشته است، گفت: در شرایط کنونی قدرت خرید مردم کاهش یافته است با این حال آیین شب یلدا به عنوان یک مراسم آیینی پا برجا خواهد بود.

علیرضا ارزانی ممقانی با بیان اینکه در پسته ۶۰ درصد کاهش تولید داشته ایم ، اما تغییر قیمت ها حدود ۱۵ درصد بوده است، افزود: این میزان رشد قیمت نسبت به تورم بالای عمومی خیلی زیاد نیست، از طرف دیگر در بازار جهانی با آمریکا رقابت می کنیم نمی توانیم خیلی در پسته رشد قیمت داشته باشیم، زیرا پسته امروز در بازار جهانی بین ۸ تا ۱۰ دلار است.

او با تاکید بر اینکه پیش بینی می شود امسال مانند قبل از کرونا تقاضا برای آجیل و خشکبار برای یلدا وجود داشته باشد، اظهار کرد: در حال حاضر مردم باید از واحدهای معتبر آجیل خریداری کنند زیرا محصولاتی که به صورت دست‌فروشی عرضه می شود کیفیت پایینی دارند.

او افزود: مردم از خوردن آجیل های نمکی و رنگی خودداری کنند تا از نظر سلامتی مشکلی برای آن‌ها به وجود نیاید.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور با اشاره به اینکه امسال وضعیت صادرات آجیل خیلی خوب نبود، اظهار کرد: در بازار جهانی جشن های ژانویه هم تقاضا برای آجیل ایران را بیشتر می کند، اگرچه بیشتر به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادرات می کنیم اما آمار صادرات ما به امارات نشان می دهد که محصولات ایران از این کشور صادرات مجدد می شود.

او افزود: در سال های اخیر سالانه ۳.۵ میلیارد دلار صادرات آجیل و خشکبار داشتیم که در بخش صادرات غیرنفتی جزو کالاهای برتر در بخش صادرات است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا