تورم در ترکیه به بالاترین میزان در دوران حکومت اردوغان‌ رسید

تورم سالانه در ترکیه ماه گذشته با رسیدن به رقم ۳۶.۱ درصد به بالاترین رقم در دوران حکومت حدودا ۲۰ ساله رجب طیب اردوغان رسید.

این میزان بالای تورم عمق بحران ارزی در این کشور  را که دستکاری‌های غیرمتعارف رئیس‌جمهور این کشور در نرخ بهره عامل آن بوده است، نشان می‌دهد.

آمار منتشر شده در روز دوشنبه بوسیله انستیتو آمار ترکیه نشان می‌دهد که  فقط در ماه دسامبر، آخرین ماه سال میلادی ۲۰۲۱، قیمت کالاهای مصرفی در ترکیه ۱۳.۵۴ درصد افزایش یافته است.

سیاست اردوغان در کاهش نرخ بهره برای اولویت دادن به اعتبارها و صادرات در مقابل حفظ ارزش پول ملی و قیمت‌ها باعث شده است که لیر، واحد پول ترکیه در سال گذشته ۴۴ درصد ارزشش را از دست بدهد.

برخی از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند در صورت تغییر نیافتن سیاست‌های پولی ترکیه میزان تورم تا به بهار به ۵۰ درصد برسد. این کارشناسان می‌گویند نرخ بهره باید فورا و به شدت بالا برده شود تا جلوی این روند گرفته شود، هر چند بعید است بانک مرکزی ترکیه دست به چنین اقدامی بزند.

ترکیه اکنون هشتمین میزان بالای تورم در جهان را دارد.

اردوغان روز دوشنبه با اشاره به داده‌های تجارت ترکیه که نشان‌دهنده افزایش ۳۰ درصدی در میزان صادرات این کشور و رسیدن آن به ۲۲۵ میلیارد دلار در سال گذشته بود، گفت: «ما فقط یک نگرانی داریم: صادرات، صادرات و صادرات» و افزود که آمار نشان می‌دهد در طول دوران حکومت او میزان صادرات کشور شش برابر شده است.

اردوغان در واکنش آمار بالای تورم گفت از اینکه ترک‌ها با چنین میزان بالای تورمی روبرو هستند، «ناراحت» است و قول داد که در کمترین زمان ممکن تورم را تک‌رقمی کند.

بانک مرکزی ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد برای حمایت از لیر و بازیابی ذخایر ارزی کاهش یافته‌اش از صادرکنندگان خواسته است که ۲۵ درصد درآمد ارزی‌شان را در مقابل دریافت لیر به این بانک بفروشند.

اردوغان سال پیش مدیریت بانک مرکزی این کشور را به کلی تغییر داد. بانک مرکزی از ماه سپتامبر (شهریور) نرخ بهره از ۱۹ درصد به ۱۴ درصد پایین آورد و پیامد این سیاست افت قیمت لیر و افزایش شدید قیمت‌ها بود. فشار وارد آمده بر بودجه خانوارها باعث شد بسیاری از آنها برنامه‌های مسافرت‌شان را لغو و هزینه‌های زندگی‌شان را کاهش دهند. ماه پیش صف‌های درازی برای دریافت نان یارانه‌ای در استانبول تشکیل شد که شهرداری آن می‌گوید قیمت زندگی در آن در طول یک سال ۵۰ درصد افزایش یافته است.

این بحران اقتصادی باعث شد محبوبیت اردوغان در نظرسنجی‌ها هم افت کند و این در حالی است که انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری قرار است در میانه سال ۲۰۲۳ برگزار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا