تولیدکنندگان شیرخشک کودک خواستار حذف ارز ترجیحی از واردات شدند

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد با اشاره به اینکه خواستار حذف ترجیحی از واردات مواد اولیه تولید هستیم،گفت: دولت به بهانه کنترل قیمت نهایی برای مصرف کننده، بر ادامه این روند اصرار دارد.

طی هفته گذشته مباحثی مبنی بر کاهش ذخایر مواد اولیه تولید شیرخشک نوزاد در کشور مطرح شد که نگرانی‌های زیادی را به وجود آورد. در همین زمینه انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی کشور اعلام کرد که امکان تولید مواد اولیه شیرخشک نوزاد در داخل کشور وجود دارد و براساس ادعای آنان برخی افراد برای اخذ ارز دولتی، چنین مباحثی را مطرح می‌کنند و کارخانجات لبنی از مازاد مواد اولیه گلایه دارند و خریداری برای محصول آنها نیست.

با این حال تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد می‌گویند پیشنهاد حذف ارز ترجیحی را به دولت داده اند و با توجه به مشکلاتی که در حوزه تأمین ارز برای آنان ایجاد شده، ارز ۴٢٠٠ تومانی از واردات مواد اولیه شیرخشک نوزاد حذف شود، در همین زمینه هانی تحویل زاده، رئیس انجمن شیرخشک نوزاد با بیان اینکه ١۵ درصد مواد اولیه تولید شیرخشک شامل شیر بدون چربی (اسکیم میلک) در داخل کشور تأمین می‌شود، گفت: حدود ٨۵ درصد مواد اولیه تولید شیرخشک از جمله روغن‌های گیاهی، آب پنیر، لاکتوز، مواد مغذی و … از خارج کشور تأمین می‌شود.

وی اضافه کرد: بنابراین مواد اولیه پودری که داخل قوطی شیر خشک است ١۵ درصد داخلی و ٨۵ درصد خارجی است ضمن در حوزه ملزومات بسته بندی این محصول حدود ۶٠ درصد از طریق واردات و ۴٠ درصد از محل تولید داخل انجام می‌شود.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه کارخانجات لبنی داخل توان تولید شیر بدون چربی (اسکیم میلک) را با کیفیت بالا دارند، افزود: با این حال سازمان حمایت و سازمان غذا و دارو روی واردات این محصول یارانه می‌دهند با این توجیه که قیمت محصول نهایی برای مصرف کننده ارزان باشد.

تحویل زاده با اشاره به اینکه کارخانجات تولید داخل نیز با مازاد تولید اسکین میلک مواجه هستند و درخواست ممنوعیت واردات آن را دارند، اضافه کرد: در صورتی که سازمان غذا و دارو و سازمان حمایت به ما اجازه بدهند که این محصول از محل تولید داخل تأمین شود، بسیار استقبال می‌کنیم چون واردات آن کار دشواری است.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه حدود ۵ ماه است که ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه شیرخشک نوزاد تأمین نشده است، افزود: سازمان غذا و دارو عنوان می‌کند که بانک مرکزی توان تأمین ارز را ندارد.

وی تاکید کرد: پیشنهاد ما این بوده که دولت ارز ترجیحی را از واردات این محصولات حذف و ارز نیمایی جایگزین آن شود اما دولت به بهانه اینکه قیمت محصول نهایی گران می‌شود، این پیشنهاد را نمی‌پذیرد.

تحویل زاده تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت موجودی مواد اولیه و تولید شیرخشک نوزاد در داخل مطلوب نیست و خیلی از کارخانجات برای نیاز دوماه آینده مواد اولیه دارند اما نگرانی بزرگ ما از ماه‌های آینده است که با این روند تخصیص ارز و اصرار دولت بر تأمین ارز ترجیحی در آینده‌ای نه چندان دور با مشکل تأمین مواد اولیه مواجه خواهیم شد.

وی از دولتمردان خواست در این زمینه تدابیر جدید اتخاذ کنند و بهانه کنترل قیمت نهایی، کل زنجیره را با مشکل مواجه نکنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا