جایگزین سوئیفت و دلار مشخص شد

دبیر اتحادیه پایاپای آسیایی گفت: روپیه، روبل، یوان و پیام‌رسان داخلی سپام، به ترتیب از ماه آینده جایگزین دلار و سوئیفت در مبادلات تجاری می‌شوند.

فرهاد مرسلی دبیر اتحادیه پایاپای آسیایی در برنامه مجله اقتصادی فرصت شبکه جهانی جام جم با تاکید بر این که ۱۲ مصوبه  مهم تجاری در اجلاس اخیر اتحادیه پایاپای آسیایی مصوب شده است، گفت: مقامات بانک مرکزی هند و پاکستان اذعان داشتند که کفه مصوبات به نفع ایران بوده  و تجار ایرانی از این مصوبات بیش از باقی اعضا استفاده خواهند کرد.

مرسلی با تاکید بر مصوبات مهم و اثرگذار بر تبادلات تجاری تجار ایرانی و سایر تجار عضو این اتحادیه تاکید کرد: ما مصوب کردیم که تجار می‌توانند حساب روپیه باز کنند. این سیستم‌ها با نام‌های (ACU) ای سیو- روپیه ؛ ای سیو-یورو و ای سیو-دالر است و تاجر ایرانی می‌تواند در ایران حساب روپیه نزد بانک‌های عامل که در فهرست سایت اتحادیه موجود است، داشته باشد و با این حساب تجارت کند و یک ماه دیگر این مصوبه اجرایی می‌شود.

دبیر اتحادیه پایاپای آسیایی افزود : در واقع تجار ایرانی می توانند فاینانس روپیه، دلار و یوان و همچنین ارزهای محلی داشته باشند و از تحریم‌های موجود به واسطه دلار و سیستم سوئیفت راحت شوند.

وی با اشاره به مصوبه تشکیل سبد ارزی محلی برای مبادلات تجاری میان اعضا به صورت پایاپای گفت: منظور از مبادلات تجاری پایاپای اصلا تهاتر کالا نیست و همه مبادلات با استفاده از ارزهای محلی اعضا و در واقع پول انجام خواهد شد که مبادلات با روپیه هند  هم از سر گرفته شد و  ارزهای  غیر اعضا یعنی  یوان چین و روبل روسیه هم اضافه شده است.

مرسلی افزود: تصویب سبد ارز محلی از مهمترین تصمیم این اتحادیه است که نرخ تبدیل مناسبی داشته باشند  و مراحل مطالعاتی و پایلوت در حال به پایان رسیدن است و فضای آن شبیه سپام ( «سامانه پیام رسانی مالی الکترونیکی) خودمان با نام جدید یعنی ایسیومر است.

وی در مورد این که ایا این مصوبات فرصت تبادل چند چانبه را در این فضا فراهم می کند یا صرفا دو جانبه، گفت: اساس نامه اتحادیه براساس تبدلات پایاپای چند جانبه برنامه ریزی شده، اما نکته مهم این است همان طور که دلار یک شبه ارز جهانی نشد این سبد محلی هم به سرعت انجام نمی شود و نمی توانیم شعاری بگوییم که ۶ ماه دیگر کامل دلار را کنار گذاشته ایم زیرا این یک روند تدریجی است.

دبیر اتحادیه پایاپای اسیایی در خصوص نوع پیام رسان میان اعضا هم گفت : سپام ارزی بانک مرکزی ایران به عنوان پیام رسانی داخلی میان اعضای اتحادیه پذیرفته شده است که استفاده اعضا از ان برای ایران کارمزد دارد و شش ماه دیگر تا اماده شدن پیام رسان مشترک خود اتحادیه، اعضا باید از این پیام رسان به جای سوییفت استفاده کنند.

وی با اشاره به مزایای مهم استفاده از مصوبات اجلاس تهران و اتحادیه پایاپای اسیایی گفت : ما در این مصوبات امکان استفاده از سواپ داریم و کشورهایی که بدهکار هستند می توانند وام هم بگیرند. هند در این اجلاس بسیار قوی ظاهر شد و حالا  بعد ۱۵ سال دو کشور موریس و کشور بلاروس هم تقاضای اضافه شدن دارند که در حال طی کردن مراحل پایانی این عضو گیری هستیم.

مرسلی با اشاره به اهمیت حضور موریس در میان اعضای اتحادیه پایاپای اسیایی تاکید کرد: بانک مرکزی موریس دبیر خانه مربوط به اتحادیه افریقا یعنیکمسا ( اتحادیه شبیه به ACU ) ولی بزرگ تر با حدود سی عضو است  و در واقع اضافه شدن موریس باعث  می شود که هم ان ها بتوانند در جلسات ما شرکت کنند وهم ما در جلسات ان ها و هر دو اتحادیه بتوانند از خدمات یکدیگر استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس اساس نامه اتحادیه پایاپای اسیایی، هر کشوری ازهر کجای دنیا می تواند عضو اتحادیه پایاپای اسیایی بشوند و خدمات متقابل داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ تا کنون سیطره دلار با سهم ۲۷ درصدی آمریکا از تجارت جهانی وجود داشت،‌اما از چند سال اخیر کشورهای مختلف مانند چین،‌ روسیه، هند، برزیل،‌آفریقای جنوبی، ایران، اندونزی و اخیرا عربستان قصد دارند در قابل پیمانهای منطقه‌ای مانند شانگهای،‌بریکس،‌ اتحادیه پایاپای آسیایی و اکو مبادلات تجاری خود را با ارزهای محلی به جای دلار تسویه کنند.

کارشناسان و حتی مقامات آمریکایی اذعان دارند،‌ سلطه و سیطره دلار در مبادلات جهانی به ویژه در مبادلات نفت و انرژی در حال کم رنگ شده است.

پیام رسان سوئیفت که یک پیام رسان اروپایی انحصاری در مورد مبادلات بانکی بود ،‌ کم کم در حال کنار گذاشتن از سوی کشورها است،‌ طبق تصمیم مدیران بانک مرکزی اعضای اتحادیه پایایای آسیایی که اخیران در تهران برگزار شد،‌مقرر شد که پیام رسان داخلی جایگزین سوئیفت در مبادلات بانکی اعضای این اتحادیه شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا