حذف ارز ترجیحی، گرانی دارو و۹میلیون نفری که بیمه نیستند

روزنامه آفتاب یزد نوشت: روز گذشته با حذف مشروط ارز ترجیحی در مجلس شورای اسلامی موافقت شد. می‌دانیم که بخشی از این ارز به کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص داده می‌شد و با حذف ارز ترجیحی در خصوص دارو این ترس به وجود می‌آید که با بالارفتن قیمت این اقلام که با جان مردم در ارتباط مستقیم قرار دارند مردم در فشار مضاعف قرار بگیرند و جانشان نیز در خطر قرار بگیرد.

مجلس حذف ارز ترجیحی در حوزه دارو را مشروط به جبران توسط بیمه‌ها کرده است. به این صورت که توسط بیمه‌ها این مسئله جبران شود و به مردم فشاری وارد نشود. تجربه ثابت کرده این مصوبه بر قیمت دارو تاثیر خواهد داشت و ما نمی‌دانیم که در حوزه اجرا چقدر بیمه‌ها می‌توانند کمک‌کننده باشند تا این اقدام منجر به افزایش قیمت و فشار به مردم نشود. زیرا اگر بیمه‌ها نتوانند در این حوزه جبران‌کننده باشند ما با یک گرانی عجیبی در این حوزه مواجه می‌شویم و بیمار تنها درد بیماری خود را نخواهد داشت و درد بی‌پولی در تهیه دارو و اقلام دارویی درد مضاعفی برای او خواهد شد.

مصوبه مجلس
در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای بودجه، مجلس تصویب کرد که « به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۴۰۱ تا معادل سقف ردیف ۱۸ جدول مصارف تبصره ۱۴ این قانون را از طریق تامین منابع مابه التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات مصرفی پزشکی، چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید باید قبلا ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف‌کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیکی در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و یا طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد به طوری که افراد بتوانند این کالا و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.»

حدود ۹ میلیون نفر در کشور بیمه نیستند
همایون سامه یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این خصوص به آفتاب یزد گفت:«ما در کمیسیون اصل ۹۰ یک جلسه‌ای با وزیر و معاون دارویی ایشان داشتیم و بحث‌های زیادی مطرح شد. آن چیزی که باید به آن امیدوار باشیم این است که دولت که موافق حذف ارز ترجیحی بود تا این زمان زیرساخت‌های لازم برای پشتیبانی بیمه از مردم را ایجاد کرده باشد. از سوی دیگر همچنین باید امیدوار باشیم که بیمه‌ها بتوانند پشتیبانی کنند. حدود ۹ میلیون نفر در کشور بیمه نیستند و صحبتی که شد آن بود که آقای وزیر گفتند تمام این افراد را بیمه سلامت می‌کنند.در مورد پشتیبانی بیمه تا جایی که من می‌دانم آن بودجه‌ای که در اختیار بیمه‌ها قرار داده شده است به مقدار کافی نیست و در نهایت بعید می‌دانم که بیمه با این بودجه بتواند از پس مخارج دارویی بر بیاید اما بازهم صحبت شده است که دولت ما به التفاوت بین ارز ترجیحی و قیمت آزاد را در اختیار بیمه‌ها بگذارد تا به مردم فشاری نیاید. ما باید صبر کنیم در زمان و مرحله اجرا ببینیم که واقعا می‌توانیم یا خیر. همه ما باید سعی کنیم که مشکلی از لحاظ مالی به قشر ضعیف جامعه وارد نشود. »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا