حذف دفترچه های خدمات درمانی از پاییز ۱۴۰۰

هویتِ مورد اعتماد جزء حیاتی یک جامعه با عملکرد خوب است. به همین دلیل است که بهبود امنیت، کاهش تقلب در شناسنامه و سرقت هویت و اعتمادسازی در دستور کار هر دولتی قرار دارد. هر دولت  خواستار ویژگی‌های امنیتی بیشتر و قوانین لازم برای اجرای آنها است. همانطور که می‌دانید دنیا روی کارت هویت ملی می‌چرخد. با کارت شناسایی ملی خود تقریبا هرکاری را می‌توانید انجام دهید. حتی خدمات درمانی و پزشکی! یعنی برای دریافت خدمات پزشکی دیگر نیاز به دفترچه بیمه نیست. می‌توانید برای درمان خود، از خدمات درمانی با کارت ملی استفاده کنید! اگر برایتان چگونگی این کار سوال است، با ما همراه باشید.

اگر فرد بیمه‌شده کارت ملی نداشته باشد، یا آن را گم کرده باشد، تکلیف خدمات درمانی چیست؟!

در این صورت این فرد می‌تواند با ارائه شماره شناسنامه و شماره ملی از خدمات درمانی خود بهره ببرد.

اگر کارت ملی تان را گم کردید، از شناسنامه و کد ملی برای دریافت خدمات درمانی استفاده کنید

در واقع از اوایل اسفند ۹۹ تا به حال بیمه‌شدگان و بازنشسته‌هایی که صفحات دفترچه آن‌ها به اتمام می‌رسد، نیازی ندارند دفترچه جدید دریافت کنند. آن‌ها می‌توانند با داشتن کارت ملی و ارائه آن به مراکز درمانی چه طرف قرارداد باشد چه نباشد به درمان بپردازند.

اگر بیماری به پزشک طرف قرارداد مراجعه کند، پزشک بعد از احراز هویت و ثبت شماره تلفن او نسبت به معاینه و تجویز دارو و… می‌پردازد.. در این صورت حق‌الزحمه پزشک معالج طرف قرارداد برابر ضوابط مربوطه و به صورت بر خط توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

پزشکی که طرف قرارداد است، باید نسبت به ثبت عملکرد خود (اعم از انجام ویزیت و خدمات) که با استفاده از سرنسخه مطب یا برگ دفترچه درمانی بیماران انجام شده است، در فرم ثبت نسخه کاغذی سامانه نسخه الکترونیک کمافی‌السابق اقدام و نسخ کاغذی را در پایان ماه به مدیریت‌ درمان استان ارسال کند.

اطلاعات موردنیاز برای دریافت خدمات درمانی با کارت ملی

ثبت مشخصات هویتی بیمار شامل:

  • نام و نام خانوادگی
  • شماره کدملی
  • تاریخ ویزیت بیمار

وثبت کد پیگیری استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) بر روی سرنسخه پزشک‌‌ مرکز درمانی الزامی است. ثبت کد پیگیری استحقاق درمان توسط پزشکان تا اطلاع ثانوی اجباری نیست.

سوابق بیمه‌ای خود را کنترل کنید

تمامی کسانی که بیمه‌شده هستند و مستمری  (چه تبعی چه اصلی)  دریافت می‌کنند، برای دریافت خدمات درمانی با کارت ملی به آسان ترین روش می‌توانند به سایت این سازمان با آدرس eservices.tamin.ir مراجعه کرده و نسبت به ایجاد حساب کاربری و تکمیل مشخصات هویتی و درج شماره تلفن همراه (موبایل) خود در درگاه نامبرده شده اقدام کنند.

دریافت سوابق بیمه تامین اجتماعی بدون کارت ملی

روش ۱: مراجعه به سایت tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

روش ۲: شماره‌گیری #۱۴۲۰*۴* ، انتخاب گزینه ۱ (استعلام اعتبار درمانی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

روش ۳: شماره‌گیری #۱*۱۴۲۰*۴* ، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

روش ۴: استفاده از اپلیکیشن موبایل، مراجعه به سایت tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

روش ۵: شماره‌گیری #۱۶۶۶* ، انتخاب گزینه ۱ (استحقاق‌سنجی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

در صورت اعتراض هر بیمه‌شده، می‌تواند موضوع را از طریق سامانه ۱۴۲۰ پیگیری کند.

اگر بیمه‌شده‌ای حساب کاربری داشته باشد، می‌تواند خلاصه سوابق درمانی خود را با مراجعه به سامانه eservices.tamin.ir در پنجره (منوی) مخصوص بیمه شدگان ملاحظه کند.

اجرای طرح حذف دفترچه در سراسر کشور

آنطور که از سراسر ایران، چه شرق چه غرب چه شمال چه جنوب خبر می‌رسد، طرح حذف دفترچه تامین اجتماعی در سراسر کشور به مرحله اجرای قطعی رسیده است.

سازمان تامین اجتماعی به دلایل زیر دیگر  از  ابتدای اسفند ۹۹ دفترچه خدمات درمانی را چاپ نمی‌کند:

  • کاهش و حذف هزینه بالای چاپ دفترچه‌های درمانی
  • ارتقای خدمات درمانی
  • رعایت شیوه نامه های بهداشتی

در قالب این طرح، بیمه شده با ارائه کارت ملی به پزشک مراجعه و بدون نیاز به دفترچه، خدمات مربوطه در داروخانه، بخش‌های پاراکلینیکی، آزمایشگاهی و رادیولوژی را نیز دریافت می‌کند.

آیا تمامی داروها با ارائه کارت ملی تجویز خواهند شد؟

برخی داروها از قبیل:

  • داروهایی که تحت سامانه‌های اینترنتی خریداری می‌شود.
  • داروهای بیماران خاص
  • داروهای بیماران سرطانی MS و…

برای تجویز این داروها باید از  نسخه الکترونیک استفاده شود. به این خاطر لازم است که به پزشکان و موسسات درمانی غیرطرف قرارداد اعلام شود که  از بستر الکترونیکی برای نسخه نویسی استفاده کنند. تمهیدات لازم برای ایجاد دسترسی موسسات مذکور برای پذیرش نسخ الکترونیک توسط مدیریت درمان استان فراهم شده است.

داروخانه‌ها و موسسات پاراکلینیک نیز برای ارائه خدمات در نسخه کاغذی تا جایی که امکان دارد باید کد پیگیری دریافت کنند. ثبت کد پیگیری پس از تکمیل مشخصات بیمه‌شدگان در سامانه eservices.tamin.ir الزامی خواهد بود. البته باید دقت نمود که خدمات پاراکلینیک با بیمه تکمیلی قابل پوشش است.

حال اگر نسخه نویسی به صورت الکترونیکی انجام نشود، بیمار می‌تواند نسخه کاغذی پزشک را به داروخانه‌ها برده و خدمات درمانی را با کارت ملی دریافت کند.موسسات نامبرده شده موظف‌اند با استفاده از کد ملی بیمار، نسبت به ثبت نسخه مندرج در سرنسخه مخصوص پزشک‌/موسسه در سامانه معاونت درمان (darman.tamin.ir) و یا سامانه‌ی تحت مالکیت مرکز (از طریق پیاده‌سازی API) به  ارایه خدمت اقدام  کنند. سپس  لازم است که این داروخانه‌ها نسخه‌های کاغذی را به مدیریت‌ درمان استان ارسال نمایند.

کاربردهای کدملی در زندگی روزمره

هیچ وقت فکرش را می‌کردید یک روزی کدملی این همه به دادمان برسد؟ در سال‌های اخیر کدهای ملی کاربرد فراوانی یافته‌اند. به عنوان مثال در موقعیت‌هایی نظیر

  • احراز هویت افراد
  • خرید خطوط تلفن همراه
  • ازدواج

حتی هنگام خدمات درمانی کارساز است. به بیان دیگر به تازگی به راحتی دریافت خدمات درمانی با کد ملی میسر شده است. کماکان می‌توانید برای هر سوالی که در رابطه با بیمه تامین اجتماعی دارید با کارشناسان بیمه دات کام همراه باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا