حذف کارمزد ۲ درصدی وام قرض‌الحسنه/ سقف وام افزایش می‌یابد؟

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت با تأکید براینکه حذف کارمزد ۲ درصدی وام قرض‌الحسنه جزء اهداف اصلی این بانک در سال آینده است، گفت: آمادگی افزایش رقم تسهیلات قرض‌الحسنه را داریم ولی تصمیم گیری با بانک مرکزی است.
محمد‌حسین حسین‌زاده، مدیر عامل بانک قرض الحسنه رسالت با تأکید براینکه نظام قرض‌الحسنه به عنوان یک تخصص بانکداری نهادینه شده است، اظهار داشت: در این بانک، بانکداری بدون شعبه و دیجیتال اجرایی شده است؛ تا قبل از تک شعبه‌ای شدن بانک اینگونه تصور می‌شد که وام‌های این بانک فقط برای وام‌های ازدواج، درمان و … تخصیص می‌یابد، اما وام‌های قرض‌الحسنه می‌تواند اصناف، کار‌های خدماتی و… را نیز در برگیرد و کارساز باشد.

حسین زاده با تأکید براینکه بیش از ۵۰ درصد از مشتریان بانک با این نوع مشاغل وام دریافت کرده‌اند و این اثبات می‌کند که مردم با نقدینگی خرد هم می‌توانند نیازهایشان را برطرف سازند، تصریح کرد: در بانکداری بدون شعبه، ابهاماتی درباره چگونگی تشکیل پرونده اعتباری وجود داشت ولی با ثبت الکترونیک، این مهم عملیاتی شد و امروز دیده می‌شود که تمام فرآیند‌های حضوری به غیرحضوری نزدیک می‌شود. این در حالی است که شاهد هستیم روزانه نزدیک به ۶ میلیون تراکنش غیرحضوری صورت می‌گیرد.

وی با تاکید براینکه مهمترین پروژه بانک قرض الحسنه پرداخت وام بدون کارمزد در سال آینده است، گفت: کارمزد ۲ درصدی که الان بابت تسهیلات قرض‌الحسنه رسالت دریافت می شود از سال آینده حذف می شود. چراکه این بانک شعبه ای ندارد و می تواند کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه را حذف کند. البته این موضوع در بانک مرکزی و شورای فقهی این بانک نیز تصویب و ابلاغ شده است.

او درباره تسهیلات پرداختی در این بانک هم اینطور توضیح داد که یک میلیون و ۳۰۰ هزار فقره با کارمزد عموما ۲ درصد و ارزش حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات پرداخت شده است. سال قبل این رقم ۳۲ هزار میلیارد تومان بود. متوسط هر فقره وام پرداختی ۵۰ میلیون تومان بوده است.

مدیر عامل بانک قرض الحسنه رسالت گفت: یک کار گروهی متشکل از بانک‌های قرض‌الحسنه، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد تشکیل شد که طبق تصمیم این کارگروه، سقف وام قرض الحسنه به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. برای افزایش سقف، این موضوع باید مورد بازنگری قرار گیرد. در هر صورت بالا بردن سقف وام در اختیار ما نیست و این درحالی است که سقف وام باید براساس شاخص‌های نرخ تورم افزایش پیدا کند که در حال حاضر آمادگی بیشتر از ۳۵۰ میلیون تومان را هم به لحاظ منابع داریم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا