خانه در شرق تهران چند؟

چهار منطقه‌ی شرقی تهران شامل ۴، ۸، ۱۳ و ۱۴ به عنوان محدوده سکونتی اقشار متوسط حدود ۲۲ درصد معاملات مسکن در پایتخت را به خود اختصاص می‌دهند و طبق آمار رسمی در بین این نقاط پایین‌ترین قیمت به منطقه ۱۴ با متری ۳۲ میلیون و بالاترین قیمت به منطقه چهار با ۴۵ میلیون تومان در هر متر مربع تعلق دارد.

مناطق ۴، ۸، ۱۳ و ۱۴ در شرق تهران، محدوده سکونتی اقشار متوسط محسوب می‌شود که قیمت مسکن در این مناطق طی یک سال گذشته بین ۳۱ تا ۴۲ درصد افزایش پیدا کرده است. میانگین رشد قیمت در کل شهر تهران نیز در یک سال گذشته ۳۶ درصد بود.

بازار مسکن در منطقه چهار معمولا از رونق بیشتری در مقایسه با سه منطقه‌ی دیگر شرق تهران برخوردار است که اغلب بین چهار منطقه پرمعامله تهران قرار می‌گیرد. شهریور امسال ۵۲۲ قرارداد خرید و فروش مسکن در منطقه چهار منعقد شد که ۸.۷ درصد از کل معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داد و رتبه سوم را از این نظر در بین مناطق ۲۲ گانه از آن خود کرد.

منطقه چهار شامل محله‌هایی همچون تهرانپارس غربی و شرقی، نارمک، پاسداران، مبارک آباد، شیان، لویزان، قاسم‌آباد، شمیران‌نو، حکیمیه و خاک سفید است. در حال حاضر متوسط قیمت هر متر خانه در منطقه چهار بر اساس معاملات شهریور ۱۴۰۱ معادل ۴۵ میلیون و ۵۲۶ هزار تومان است که نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد رشد داشت.

منطقه هشت نیز همسایه منطقه چهار محسوب می‌شود که از جنوب تا غرب منطقه چهار امتداد دارد. قیمت هر متر مسکن در منطقه هشت هم‌اکنون به طور میانگین ۳۹ میلیون و ۶۱۷ هزار تومان است که از رشد ۴۰ درصد در مقایسه با سال گذشته حکایت دارد. تهرانپارس غربی، نارمک، دردشت، مدائن، هفت حوض، فدک، مجیدیه و وحیدیه از محله‌های منطقه هشت محسوب می‌شوند. این منطقه در شهریور امسال رتبه ۵.۶ درصد از کل معاملات تهران را به خود اختصاص داد که از این نظر رتبه ششم را از آن خود کرد.

منطقه ۱۳ در جنوب منطقه هشت نیز در شرق تهران قرار دارد. این منطقه معمولا جزو ۱۰ منطقه پرمعامله در تهران نیست. شهریور امسال ۱۹۴ معامله مسکن در منطقه ۱۳ به ثبت رسید که با ۳.۲ درصد از کل قراردادها رتبه سیزدهم را در بین کل مناطق از آن خود کرد. پیروزی، نیروی هوایی، تهران نو، امامت و نبرد شمالی بعضی از مناطق منطقه ۱۳ تهران هستند. قیمت هر متر خانه در منطقه ۱۳ معادل ۳۹ میلیون و ۲۲۶ هزار تومان است که در مقایسه با شهریور سال گذشته ۳۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

اما منطقه ۱۴ واقع جنوب منطقه ۱۳ نیز در شرق تهران قرار دارد. این منطقه از محدوده‌های نسبتا پرتقاضا در بازار املاک تهران است که شهریور امسال با ۳۱۰ فقره معامله که ۵.۱ درصد قراردادها را شامل شد جایگاه هفتم را در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران از آن خود کرد. آهنگ، خاوران، سلیمانیه، دولاب، میدان خراسان و هفده شهریور برخی از محله‌های منطقه ۱۴ هستند. متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۴ بر اساس معاملات شهریور ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در هر متر مربع است که در مقایسه با شهریور پارسال ۴۲ درصد افزایش یافته است.

چهار منطقه مذکور به طور کلی ۲۲.۶ درصد از کل معاملات مسکن شهر تهران در شهریور ۱۴۰۱ را به خود اختصاص دادند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از ساکنان مناطق شرقی تهران را اقشار متوسط تشکیل می‌دهند. عمده آپارتمان‌های این مناطق از نوع کوچک و متوسط متراژ است. با این حال حجم قابل توجهی واحد بزرگ متراژ در منطقه تهرانپارس غربی برای فروش عرضه شده که تناسب چندانی با توان خرید متقاضیان ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا