درجا زدن شاخص کل حتی با نماگرهای سبزپوش

معامله گران بازار سهام در حالی امروز با تداوم حضور حقوقی‌های حامی در سهم‌های شاخص ساز شاهد صیانت از نماگرهای منتخب بودند که درجازدن مزمن بازار محسوس‌تر از روزهای دیگر شده است.

وضعیت این روزهای بازار سهام چیزی شبیه تاکسی درمی یا شاید منجمد شدن همه موجودات و اشیا می‌ماند که عادت کرده هر روز به تابلویی خیره شود که سکون و رخوت ممتد در آن مد روز شده است.

درجا زدن شاخص کل بورس در مرز کانال ۱.۵ میلیون واحدی و صیانت از نماگرها با صندوق توسعه و بازارگردان های حامی در برابر اٌفت حجم و ارزش معاملات به یک روش روزمره در بازار تبدیل شده که هیچ کس پایان آنرا در روزهای فقر نقدینگی بازار نمی‌تواند حدس بزند.

ظاهر و باطن بازار سهام در مواجه با سایر بازارهای موازی از جمله ارز و مسکن نشان می‌دهد که عمده دلیل سرگردانی و لابد پریشانی سرمایه گذاران برای حفظ ارزش دارایی‌ها متأثر از اقتصاد سیاسی است که اکنون در حوزه سیاست خارجی و گفتگوهای برجامی به کلافی سردگم تبدیل شده است.

بطور مشخص تجربه لازم و ساختار نظام یافته نظارتی مبتنی بر شایسته سالاری در نهاد ناظر بازار پولی کشور بویژه در حوزه مدیریت ارز می‌تواند نقشی اساسی و مؤثر را ایفا کند و از روش‌های مبتنی بر آزمون و خطا جلوگیری کند.

بر اساس این گزارش، امروز یک شنبه ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۱ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش یک هزار و ۳۴۶ واحدی به یک میلیون و ۵۰۲ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن اما با افزایش ۱۱۵۹ واحدی به ۴۱۸ واحدی عدد ۴۱۸ هزار و ۳۶۲ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول اما در حالی با یک هزار و ۴۰۵ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۱۳۱ هزار واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با ۱۰ هزار و ۱۴۶ واحدکاهش، به عدد ۲میلیون و ۹۳۲ هزار واحد رضایت داد.

در بورس تهران امروز ۵ میلیارد و ۱۴۷ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۳۳۹ هزار و ۸۳۰ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۳ هزار و ۴۳۷ میلیارد تومان را در برداشت. در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۱۳ واحد کاهش به رقم ۲۰ هزار و ۱۹۵ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری ۴ میلیارد و ۱۳ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۲ هزار و ۹۱۲ میلیارد تومان معامله شد.

اصلی ترین نمادهای تأثیر گذار بر اُفت امروز شاخص کل بورس تهران به ترتیب نمادهای ” فملی” با ۱۱۱۲ واحد، “وبملت” با ۲۵۸ واحد و “فولاد” با ۲۲۲ واحد کاهش بودند در مقابل اما نمادهای معاملاتی “فارس” با ۷۴۲ واحد، “بفجر” با ۴۵۳ واحد و “نوری” ۴۳۴ واحد افزایش، بالاترین تأثیر مثبت بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا