دستور رئیس جمهور درباره قیمت گوشت

وزیر جهاد کشاورزی گفت: رئیس جمهور برای حمایت از تولید داخلی گوشت قرمز، دستور خرید حمایتی، تضمینی، توافقی و تهاتری را دادند که از هفته آینده انجام خواهد شد.

قیمت گوشت در کشور درگیر فراز و نشیب های بسیاری است. اما بالا رفتن قیمت گوشت تاثیر شدیدی بر تغذیه و معاش خانوار می گذارد. همچنین وضعیت دامداران نیز وابسته به قیمت گوشت است. اما سرانجام قیمت گوشت چه می شود؟ قیمت گوشت بالاتر خواهد رفت؟

ساداتی نژاد در حاشیه سفر رئیس جمهور به استان خراسان شمالی گفت: استان خراسان شمالی قطب تولید غذا در کشور است و با توجه به اینکه بیش از ۲/۸ میلیون رأس دام سبک در این استان داریم، ریاست جمهوری در بحث تامین پروتئین و حمایت از تولید داخلی گوشت قرمز، دستور خرید حمایتی، تضمینی، توافقی و تهاتری را دادند که از هفته آینده توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور، دستگاه‌های حاکمیتی و بخش خصوصی انجام خواهد شد.

ساداتی نژاد گفت: هدف از خرید این دام ها، فروش، ذخیره‌سازی و صادرات است تا از دامداران حمایت شود.

قیمت گوشت در بازار چند؟

بررسی ها از سطح خرده‌فروشی‌ها نشان می‌دهد که قیمت گوشت در انواع مختلف آن دیگر بالای ۲۰۰ هزار تومان است.

گرچه در مناطق مختلف کشور و پایتخت قیمت‌ها متفاوت است، اما در ادامه میانگینی از قیمت‌ها درج می‌شود.

بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده امروز سوم تیر ۱۴۰۱ هر کیلوگرم گوشت گوسفندی خورشتی بی‌استخوان ۲۰۶ هزار تومان قیمت دارد.

گوسفندی راسته با استخوان ۱۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت گوشت گوسفندی راسته بدون استخوان در هفته جاری تا ۲۵۰ هزار تومان هم پیش رفت.

راسنه پاک‌کرده گوساله هم‌اکنون در هر کیلو ۲۲۰ هزار تومان قیمت دارد. چرخ‌کرده مخلوط نیز بالاتر از ۱۷۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. ماهیچه پلویی نیز تا ۲۵۰ هزار تومان افزایش یافت.

آیا با توجه به این رکوردشکنی‌ها و واردات نهاده‌های جدید می‌توان به بازگشت قیمت گوشت امید داشت؟

قیمت جدید گوشت مشخص شد

مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: علی رغم توزیع ۶۰ تن گوشت منجمد در تهران و روند کاهشی نرخ دام، نرخ گوشت همچنان بالاست.

افشین صدردادرس گفت: علی رغم توزیع روزانه ۶۰ تن گوشت منجمد در تهران، نرخ همچنان بالاست که این امر بیانگر سودجویی دلالان و واردکنندگان است چرا که منافع واردکنندگان در خدمت واردات گوشت است.

به گفته او، نرخ کنونی هر کیلو بره نر ۶۵ تا ۷۰ هزارتومان و میش ۲۵ تا ۳۰ هزارتومان است که براین اساس باید هر کیلو گوشت حداکثر ۱۵۰ هزار تومان و گوشت چرخ کرده ۷۰ هزار تومان در بازار توزیع شود که متاسفانه گوشت بالای ۲۰۰ هزار تومان و گوشت چرخ کرده ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود که این موضوع ارتباطی به دامدار ندارد.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک ‌گفت: بنابر گزارش اعلامی استان‌های غربی بین ۴ تا ۵ میلیون راس دام آماده عرضه در این استان هاست که به دلیل شرایط خشکسالی، نبود علوفه در مرتع و کاهش تقاضا در بازار هر چه سریع تر باید از این استان‌ها خارج شود.

بنابر آمار اعلامی اتحادیه و تشکل‌های تولیدی سالانه یک میلیون تن گوشت قرمز مورد نیاز کشور است که طی سال‌های قبل ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن از طریق تولید داخل و مابقی واردات تامین می‌شد که با افزایش بهره‌وری و تولید در داخل دیگر نیازی به واردات نداریم.

قیمت گوشت دوم خرداد

بر اساس مشاهدات میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان، سردست و گردن گوسفندی ۱۷۵ تا ۱۸۰ هزار تومان، ران گوسفندی بیش از ۲۰۰ هزار تومان، قلوه‌گاه گوسفندی ۱۴۰ و ران گوساله ۲۰۰ تا ۲۳۰ هزار تومان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا