دوچرخه های الکتریکی باربر جایگزینی برای پیک موتوری

دوچرخه باربری الکتریکی یکی از مولفه های بسیار بدیهی برای مبارزه با آلودگی آب و هوا به ویژه با کم کردن از رفت و آمد موتورسیکلت ها و کاهش مصرف سوخت فسیلی در شهرهای بزرگ به شمار می روند.

چالش تغییرات اقلیمی و الودگی محیط زیست که نتیجه مستقیم اقدامات بشر است به دغدغه مهمی برای اینده بشریت و کره زمین تبدیل شده است. تارنمای شبکه خبری بلومبرگ به عنوان راهکاری برای کاهش اثرات مخرب رفتار انسان ها نوشته است،  اگر به گزارش وحشتناک جدید هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم (IPCC) در مورد تغییرات آب و هوا نگاه کرده باشید، پیام آن را می دانید: برای اینکه بتوانیم از آلودگی و آسیب به محیط زیست جلوگیری کنیم، باید بلافاصله از هر ابزاری کاهش انتشار گازهای گلخانه ای استفاده کنیم.

این هشدار به طور کلی در شهرهای چپ گرای آمریکا به گوش مردم رسیده است. مقامات در بسیاری از مناطق شهری در حال حاضر به طور مستقیم با عوامل تشدید کننده آلودگی محیط زیست برخورد می کنند و تعداد کمی از آنها اما موضوع فوریت و اهمیت وضعیت نامناسب اقلیمی را زیر سوال برده اند. بسیاری فراخوان های پرشوری برای اقدام به موقع و سریع صادر کرده اند. شهرداران نیویورک، سیاتل، فینیکس و پورتلند از جمله افرادی هستند که تعهد داده اند که تمام تلاش خود را برای رساندن انتشار کربن به صفر انجام دهند.

بنابراین به نظر عجیب می‌ رسد که یکی از عوامل بسیار بدیهی مبارزه با آلودگی آب و هوا یعنی استفاده از دوچرخه باربری الکتریکی هنوز هم منظره‌ای نادر در شهرهای آمریکا است.

دوچرخه ها و تریل های سنگین مجهز به باتری که برای قدرت دهی بیشتر به پدال دوچرخه تولید شده اند، می توانند جایگزین بسیاری از خودروها و موتورهای تحویل بار شوند که بسته ها را در داخل شهرها حمل می کنند. یک مطالعه اخیر در لندن نشان داد که دوچرخه های باری می توانند آلایندگی ناشی از تحویل بسته ها را در مقایسه با ون های برقی به اندازه یک سوم و در مقایسه با دیزلی ها تا ۹۰ درصد کاهش دهند.

دوچرخه های باری مزایای قابل توجه دیگری را نیز ارائه می دهند. برخلاف وانت های تحویل بار، آنها به ندرت در مسیرهای پر رفت و آمد یا مسیرهای اختصاصی حرکت دوچرخه یا گذرگاه ها در ترافیک می مانند. بر اساس یک مطالعه در سیاتل، این دوچرخه ها با مزیت و توانایی دور زدن بلوک ها در جستجوی مکانی برای تخلیه که می تواند تا ۲۸ درصد از زمان رانندگان ون را بگیرد، ترافیک خیابان را تشدید نمی کند. با توجه به اینکه شهرها برای مقابله با افزایش ترافیک در خریدهای آنلاین تلاش می کنند، دوچرخه های حمل و نقل راهی برای مقابله با محدودیت ها و کاهش ترافیک خیابان های پر رفت و آمد ارائه می دهند.

شرکت های لجستیکی خود می توانند با حرکت به سمت دوچرخه های باری یک گام رو به جلو در این مسیر بردارند. مطالعه ای در  لندن نشان داد که دوچرخه های باری به طور متوسط هفت بسته در ساعت تحویل می دهند، در حالی که در همین زمان ون ها تنها چهار بسته را تحویل می دادند. شایان ذکر است که سهولت نسبی پارک دوچرخه در این مورد تأثیر زیادی داشت.

در سطح جهانی، بازار دوچرخه های باری به سرعت در حال گسترش است به طوری که یک گروه تحقیقاتی در بازار امسال ۹۰۰ میلیون دلار فروش جهانی را پیش بینی کرده که ۴۳ درصد آن از دوچرخه های باری است که به مشاغل فروخته می شود. اروپا مرکز مهمی در این عرصه بوده است.

«دویچه پست» مرکز پست در آلمان، در حال حاضر در ناوگان خود نزدیک به ۱۷ هزار دوچرخه و تریلر باری را مدیریت می کند و ۵ هزار دیگر نیز طبق سفارش های صورت گرفته خریداری خواهد شد.

«کوین مین» مدیر عامل «صنایع دوچرخه‌سواری اروپا» که یک گروه صنعتی است، می گوید: طی پنج سال گذشته تغییر در در این حوزه فوق العاده بوده است.

در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان دوچرخه های باری دارای دو بخش هستند: یکی برای مصرف کنندگان و دیگری برای مشاغل. اگر همه چیز خوب پیش برود، شاهد رشد و گسترش این وسیله های حمل و نقل به سمت کسب و کارهای بزرگ تر خوایم بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا