روند معاملات بورس در آخرین ماه از سال ۱۴۰۱ صعودی است یا نزولی؟

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها از روند بازار در آخرین ماه از سال جاری نوسانی اما حرکت شاخص بورس به سمت روند صعودی است، گفت: اکنون بازار سهام در موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری قرار دارد و توجه به مسایل تاثیرگذار بر روند بورس می‌تواند کمکی در بهبود و رونق این بازار باشد.

«مجید محمد علیزاده آرانی» امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به افت و خیزهای اخیر معاملات بورس و نیز عوامل تاثیرگذار بر آن اشاره کرد و افزود: عدم اعتماد، اطمینان و نیز تردید سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه باعث رفتارهای همراه با طمانینه در بورس شد و تا حدود زیادی از تهور و ریسک پذیری آنان کاسته و روند صعودی بورس را با اختلال مواجه کرده است.

علیزاده آرانی خاطرنشان کرد: بها دادن بیش از اندازه سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان به شایعات و خبرهای کذب، اظهارنظرهای مداخله جویانه‌ و غیرکارشناسانه‌، لوایح و طرح‌های غیر رسمی نمایندگان مجلس زمینه‌ساز گسترش سایه‌ی ابهام در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که ترس، نگرانی و واهمه‌ سرایت قیمت‌گذاری دستوری در سایر صنایع و محصولات شرکت‌های بورسی باعث ایجاد دشواری در تصمیم‌گیری سرمایه گذاران خواهد شد.

وی به دیگر عوامل تاثیرگذار در خروج نقدینگی از بازار سهام اشاره کرد و گفت: جذابیت ملموس و عینی بازده بازارهای موازی نیز باعث خروج نقدینگی از بورس و سوگیری به بازارهای موازی شده است.

علیزاده آرانی ادامه داد: قرار گرفتن همه این عوامل در کنار یکدیگر باعث شده تا رشد شاخص بورس کند شود.

این کارشناس بازار سرمایه به راه‌های بهبود روند معاملات بورس و خروج از وضعیت فعلی اشاره کرد و گفت: شفافیت اطلاعاتی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند زمینه‌ساز تغییر مسیر معاملات بورس شود. قابلیت اعتماد، اتکا و مقایسه به عنوان ویژگی‌های کیفی شفافیت اطلاعاتی محسوب می‌شود.

وی معتقد است، سرمایه‌گذار تشنه‌ شفافیت اطلاعات است و تا زمانی که سیراب نشود، در تصمیم‌گیری مردد خواهد بود.

علیزاده آرانی ادامه داد: استقلال سازمان بورس و عدم دخالت دستگاه‌های موازی، از انتظارات دیگر سرمایه‌گذاران است تا قاطعیت دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های بازار سرمایه به رخ سایرین کشیده شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اطمینان‌بخشی و اعتمادسازی بازار سرمایه از اهمیت خاصی برای سرمایه‌گذاران برخوردار است، گفت: ثبات اقتصادی و سیاسی هرنوع ریسکی را از بازار سرمایه دور خواهد کرد.

وی اظهار داشت: اکنون بازار در موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری قرار دارد و توجه به این مسایل می‌تواند به طور حتم کمکی در بهبود و رونق بازار سرمایه باشد.

علیزاده آرانی روند معاملات بورس را مورد پیش‌بینی قرار داد و افزود: در صورت دور شدن عوامل خارجی تاثیرگذار، ریسک‌های سیستماتیک، سایه تحریم و سیاست‌های ارزی کشور از حول بورس و عدم تاثیرگذاری تصمیمات و تصویبات بودجه سال آینده بر سود سال مالی آینده شرکت‌ها، می‌توان شاهد روند صعودی شاخص بورس تا پایان سال جاری باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با این وجود، پیش‌بینی‌ها از روند بازار در آخرین ماه از سال جاری نوسانی اما حرکت شاخص بورس به سمت روند صعودی است.

وی بازار سرمایه را متشکل از نوسان‌گیران و سرمایه‌گذاران میان‌مدتی و بلند مدت دانست و گفت: نوسان‌گیران باتوجه به دانش و معلومات بورسی، تحلیل‌های مربوطه و درجه‌ ریسک پذیری در بازارهای صعودی و نزولی قادر به کسب منفعت و بازدهی از این بازار خواهند بود.

علیزاده آرانی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران میان‌مدتی و بلند مدتی که با تکیه بر تحلیل‌های بنیادی و پیشینه‌ سودآوری شرکت‌های بورسی اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کردند، قادر به کسب بازدهی‌های معقول نسبت به سایر بازارهای موازی بوده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه به سهامداران توصیه کرد و گفت: بهتر است سرمایه‌گذاران باتوجه به سواد و دانش بورسی و استراتژی‌های خود، تصمیمات لازم نسبت به سرمایه گذاری در بورس را اتخاذ کنند و بر استراتژی‌های خود پایبند باشند.

وی اظهار داشت: آینده‌ بازار سرمایه برای کسانی خواهد بود که روز به روز بر معلومات و دانش بورسی خود بیافزایند و سرمایه خود را به بهترین شکل مدیریت کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا