ریزش ۲۱ هزار و ۸۲۴ واحدی شاخص بورس تهران

 بورس اوراق بهادار تهران این روزها روند رو به ریزش در پیش گرفته، به گونه‌ای که امروز هم روند کاملا ریزشی در پیش گرفت و شاخص کل بورس در پایان معاملات با کاهش ۲۱ هزار و ۸۲۴ واحد به رقم یک میلیون و ۲۳۴ هزار و ۶۸۸ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش ۴ هزار و ۲۷۳ واحد به رقم ۳۲۳ هزار و ۹۷۳ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۴ میلیون و ۹۳۵ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از ۵.۴ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۹۹ هزار فقره معامله و به ارزش ۳ هزار و ۹۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند، اما میزان کاهش شاخص‌ها زیر ۲ درصد بوده است. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۱.۷ درصد کاهش یافتند و این دو شاخص با معیار هموزن ۱.۳ درصد کاهش یافتند.

شاخص آزاد شناور ۱.۴ درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس ۱.۹ درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس ۱.۴ درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای ملی‌مس، پتروشیمی خلیج‌فارس،‌ چادرملو، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، سرمایه‌گذاری امید، فولاد مبارکه و پتروشیمی جم بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با کاهش ۱۱۲ واحد به رقم ۱۷ هزار و ۲۴۲ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۹۵۵ هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس به ۳۱۱ هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از ۴.۶ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۱۶۱ هزار فقره معامله و به ارزش حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

البته ارزش معاملاتی که در سامانه معاملات نمایش داده می‌شود ۱۵۶ هزار میلیارد تومان است که این رقم عمدتاً مربوط به عملیات بازار باز و خرید و فروش اوراق بانک مرکزی بین بانک‌ها است که ۱۵۵ هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود.

خرید سهام در فرابورس ۲.۷ میلیارد سهم به ارزش ۷۱۴ میلیارد تومان بوده و اوراق مالی اسلامی در فرابورس ۴.۳ میلیون ورقه به ارزش ۲۹۱ میلیارد تومان بوده، بنابراین عمده ارزش نمایش داده شده معاملات فرابورس مربوط به عملیات بازار باز و خرید و فروش اوراق مالی بین شبکه بانکی است.

سرمایه‌گذاری در بورس همراه با ریسک و نوسان است و باید برای سرمایه‌گذاری در بورس مطالعه، مشورت و تحلیل انجام شود. امروز نمادهای پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی مارون، پالایش نفت لاوان، هلدینگ گردشگری میراث فرهنگی،‌سنگ‌آهن گهرزمین، پتروشیمی قائد بصیر و  جهان فولاد سیرجان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

دولت هنوز نتوانسته اعتماد مردم برای حضور در بازار سرمایه را جلب کند و با وجود اینکه اکثر کارشناسان می‌گویند سهام موجود بازار ارزنده شده است اما برخی از سرمایه‌گذاران عجول سهام خود را با ضرر می‌فروشند و از بازار خارج می‌شوند. سرمایه‌گذاری در بورس یک فرآیند بلندمدت است البته باید حتما همراه با تحلیل و مطالعه صورت گیرد.

از طرفی باید در بازار واقعی و بازار اولیه یعنی تولید  کارخانه‌ها رونق صورت گیرد تا در بازار ثانویه یعنی بازار سهام شاهد رونق سرمایه‌گذاری باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا