زخم‌های زنگنه بر پیکره نفت و گاز تمامی ندارد

وزیر سابق نفت با انحلال شرکت ذخیره‌سازی گاز، کشور را از رسیدن به ده درصد ذخیره‌سازی و کنترل ناترازی گاز محروم کرد.

یکی از تجربیات موفق دنیا در زمینه استفاده بهینه از گاز، ذخیره‌سازی آن است. ذخیره سازی به روش‌های متداولی از جمله ذخیره‌سازی زمینی گاز طبیعی (UGS)، ذخیره به صورت مایع (LNG) یا ذخایر هیدرات گازی (NGH) صورت می‌پذیرد.

ذخیره‌سازی تجربه موفق اروپا

این روش به عنوان راه‌حلی مطمیئن جهت کنترل ناترازی گاز در فصول سرد استفاده می‌شود چنانچه به طور میانگین کشورهای اروپایی ۲۲ درصد از گاز مصرفی خود را از طریق ذخیره‌سازی تامین می‌کنند. این موضوع به کشورهای مصرف کننده گاز محدود نمی‌شود چنانچه کشورهای تولیدکننده مانند روسیه و آمریکا نیز به ترتیب ۱۹ و ۱۶ درصد از ذخیره سازی گاز بهره‌مند هستند.

به طور کلی ذخیره سازی به این معناست که گاز در فصول گرم که مصرف در آن پایین بوده ذخیره شده و از گاز ذخیره شده در فصول سرد که مصرف افزایش پیدا می‌کند، استفاده می‌شود.

زخم کاری زنگنه بر پیکره گاز کشور

از این رو ایران تنها ۱.۷ درصد از ذخیره‌سازی گاز بهره‌مند است و علت این امر نیز انحلال شرکت ذخیره‌سازی به دست ژنرال زنگه است. چنانچه مدیر عامل وقت شرکت ملی گاز ایران، حمیدرضا عراقی با تاکید بر اینکه ماموریت این شرکت گازی، اقتصادی نبوده و اصطلاحا درآمدزا نیست، تصریح کرد: از این رو با توجه به اینکه واگذاری این شرکت‌ها از طریق خصوصی سازی جذاب نیست، تصمیم به انحلال آن‌ها گرفتیم.

این موضوع سبب آسیب‌های جبران ناپذیری به پیکره گاز رسانی کشور وارد کرد به طوری که رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز معتقد است که اگر دولت گذشته، شرکت ذخیره‌سازی گاز را منحل نمی‌کرد در حال حاضر می‌توانستیم به ده درصد ذخیره‌سازی برسیم.

وی در اینباره گفت: در حال حاضر هدف ما رسیدن به سطح ذخیره‌سازی ۱۰ درصد است که بتوانیم حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز از طریق ذخیره‌سازی در روزهای سرد سال به شبکه تزریق کنیم. اگر طبق همان ریل‌گذاری قبلی اقدام می‌شد، الان به هدف تامین روزانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب رسیده بودیم.

وی افزود: با این اتفاق ما می‌توانستیم تمامی سوخت نیروگاه‌ها در فصل سرد سال را با گاز تامین کنیم و دیگر نیازی به مصرف روزانه حدود ۱۰۰ میلیون لیتر گازوئیل و مازوت در نیروگاه‌ها در ماه‌های سرد سال نبود. بدین صورت درآمدزایی و ارزآوری بالایی نیز از طریق صادرات سوخت مایع نصیب کشور می‌شد.

کنترل ناترازی با ذخیره‌سازی گاز

مهدی هاشم زاده در رابطه با با بیان این‌که مهم‌ترین رویکرد دولت‌های اروپایی در بحث مواجهه با بحران انرژی موضوع ذخیره‌سازی انرژی و تقویت مخازن ذخیره سازی بوده است و از همین طریق توانسته‌اند بحران را تا حدی پشت سر بگذارند، اظهار کرد: در شرایط فعلی در کشور با یک مشکل جدی ناترازی مواجه هستیم.

این کارشناس حوزه انرژی افزود: در پیک حدود یک ماهه از اوایل دی‌ماه تا اواسط بهمن‌ماه با این بحران مواجهیم، این در شرایطی است که اگر ذخیره سازی مناسبی وجود داشت می‌توانستیم این مشکل را پشت سر بگذاریم. همچنین در حوزه صادرات نیز می‌توانستیم در زمان‌هایی که ناترازی نداریم از این طریق درآمدزایی داشته باشیم.

با این حال می‌توان گفت، با توجه به شرایط موجود، دولت قبل با انحلال شرکت ذخیره‌سازی باعث بروز مشکلاتی برای کشور شد و امید است، دولتمردان با توجه به شرایط بحرانی کشور، توجهی ویژه‌ای به امر ذخیره‌سازی داشته و کشور را از این موقعیت خارج کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا