سامانه‌ پلیس + ۱۰ باعث تاخیر در تحویل کارت‌های سوخت شد

مدیرکل پست استان تهران گفت: تغییر نشانی مالکان وسایل نقلیه که در پلیس + ۱۰ ثبت می‌شود به اطلاع پست نمی‌رسد و سامانه آن‌ها نیز محدودیت‌هایی دارد.

عبدالرضا جنتی عطایی مدیرکل پست استان تهران به سوالات زیر درباره تحویل کارت‌های هوشمند سوخت به متقاضیان، پاسخ داد:

به طور کلی شرکت پست چه فرآیندهایی را در تحویل کارت‌های سوخت انجام می‌دهد؟

جنتی عطایی: از زمانی که پاکت‌های کارت سوخت به نماینده پست تحویل داده می‌شود، در نهایت ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت به عنوان مرسوله پیشتاز، در نقطه توزیع به نشانی شخص می‌رود؛ موزّعان پست به نشانی که روی پاکت کارت سوخت نوشته شده، مراجعه می‌کنند و در صورتی که مدارک هویتی وسیله نقلیه یعنی کارت یا شناسنامه مالکیت خودرو صحیح باشد، کارت را به مالک آن تحویل می‌دهند؛ در این زمینه، کارت ملی قابل قبول نیست، زیرا ممکن است وسیله نقلیه به فروش رفته باشد.

تاخیر در تحویل کارت‌های سوخت چه دلایلی دارد؟

جنتی عطایی: این تاخیر‌ها ناشی از مواردی مانند تغییر نشانی شخص، ثبت شدن نشانی مالک قبلی خودرو روی پاکت، در اختیار نداشتن مدرک شناسایی خودرو از سوی فرد حاضر در نشانی است که به این دلایل، حجم زیادی از مرسوله به باجه‌های معطّله باز می‌گردد و در آن جا رسوب می‌کند.

در فرآیند مراجعات مردم به دفاتر پلیس + ۱۰ هم ایراداتی وجود دارد؛ مثلا برخی افراد تغییر نشانی می‌دهند و این تغییر را به دفاتر پلیس + ۱۰ اطلاع می‌دهند؛ اما چون این بانک اطلاعاتی مختص به پلیس است و پست، دخل و تصرفی در آن ندارد، مرسوله‌ها همچنان توسط پست به نشانی قبلی ارسال می‌شود؛ اگر پلیس بتواند سامانه پیامکی را ایجاد کند که بارکدها را به شخص مالک اختصاص دهد، مالک می‌تواند مرسوله خود را به راحتی بر اساس بارکد، پیگیری کند. این موضوع فقط مربوط به کارت‌های سوخت نیست و در مواردی مثل سند مالکیت وسایل نقلیه نیز تکرار می‌شود.

مشکل دیگر، این است که سامانه‌ای که در دفاتر پلیس + ۱۰ با آن اطلاعات مردمی را ثبت می‌کنند، محدودیت‌هایی دارد که سبب می‌شود، اطلاعات به صورت کامل ثبت نشود. برخی از پاکت‌های مربوط به کارت‌های سوخت، فاقد شماره تماس مالک هستند؛ یعنی چون آدرس طولانی بوده، محدودیت سامانه باعث شده تا جایی برای ثبت شماره تلفن باقی نماند. در این شرایط، وقتی نامه رسان مراجعه می‌کند و مالک در نشانی حضور ندارد، نمی‌تواند تماس بگیرد و اطلاع بدهد و این موضوع باعث مرجوع شدن پاکت کارت سوخت به باجه‌های معطّله ادارات پست می‌شود.

ثبت نام کنندگان کارت سوخت از قطعی «سامانه» در مراجعاتشان به مراکز پلیس + ۱۰ گلایه‌مند هستند؛ این سامانه به شرکت پست نیز ارتباطی دارد؟

جنتی عطایی: آن سامانه مربوط به پلیس + ۱۰ و مربوط به حوزه نظارتی آن هاست و خودشان باید پاسخگو باشند؛ در شرکت پست فقط یک سامانه «رهگیری پستی» به نشانی www.post.ir وجود دارد که با ارائه بارکد مرسوله توسط مشتری، امکان راهنمایی او وجود خواهد داشت که مرسوله در چه مرحله‌ای است.

اگر افراد به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه می‌کنند و در آن دفاتر از آن‌ها خواسته می‌شود که مرسوله خود را از پست پیگیری کنند، باید حتما بارکد مرسوله را از آن دفاتر دریافت کنند و سپس در دفاتر پستی حضور یابند؛ قبل از حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت، دفاتر پستی نیز این قابلیت را داشتند که با ثبت شماره پلاک در سامانه پستی، بارکد مرسوله را دریافت کنند؛ اما اکنون این امکان وجود ندارد.

از ابتدای امسال چه میزان کارت سوخت به شرکت پست تهران تحویل و توزیع شده است؟

جنتی عطایی: از ابتدای سال، حدود یک میلیون کارت سوخت نوشماره و حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارت سوخت المثنی به شرکت پست منتقل شده، اما همه آن‌ها به متقاضیان تحویل داده نشده و در باجه‌های معّطله هستند که آمار دقیقی از آن‌ها در دست نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا