سرمایه‌گذاری ۳۱۰۰ میلیاردی در مناطق آزاد/ توجه ویژه رئیس‌جمهور به چابهار

۶۲ طرح‌ سرمایه گذاری و زیربنایی به ارزشی بیش از ۳۱۰۰ میلیارد تومان در مناطق آزاد تجاری – صنعتی با دستور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.

در ادامه افتتاح پروژه های مناطق آزاد تجاری – صنعتی که با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور انجام می شود، امروز همزمان با ۱۵ تیر ماه بهره برداری طرح های ملی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان و سیستان و بلوچستان در قالب ۶۲ طرح تولیدی اقتصادی و زیربنایی در دستور کار قرار گرفت.

این طرح‌ها در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی ماکو، چابهار، ارس، انزلی با سرمایه‌گذاری ۳۱۰۵ میلیارد تومانی اجرا شده و به اشتغالزایی مستقیم برای ۱۶۳۸ نفر منتهی خواهد شد.

تاکید رئیس جمهور بر اهمیت منطقه آزاد چابهار

رئیس جمهور در این مراسم منطقه آزاد چابهار را مورد توجه قرار داد و گفت که منطقه آزاد چابهار اهمیت خاص و ویژه‌ای برای ما دارد به دلیل اینکه خود بندر چابهار جایگاه استراتژیک و مهمی دارد و در آینده جزو بنادر درجه یک و بسیار مهم واردات و صادرات کشور خواهد بود.

این در حالی است که در جریان افتتاح امروز طرح های مناطق آزاد، شش پروژه سرمایه گذاری و زیربنایی در منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار، با اعتبار سرمایه گذاری ۲۱۶ میلیارد تومان و با اشتغالزایی برای ۱۶۹ نفر افتتاح شد.

از جمله طرح‌های به بهره برداری رسیده در منطقه آزاد چابهار می‌توان به فاز ۳ آریا پروفیل، هتل سه ستاره گیلان، شهرک مسکونی یاس، واحد بازیافت آلومینیوم و طرح مسئولیت اجتماعی اشاره کرد.

۳۸ طرح در ارس اجرا شد

در سایر پروژه ها نیز درمنطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ارس، ۳۸ طرح اقتصادی و زیربنایی با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۵۱۴ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۶۶۳ نفر به بهره برداری رسید.

این طرح‌ها شامل تولید کشنده ۲۶۳۱ یورو ۵ ارس خودرو دیزل، مجتمع مشاهیر آذربایجان فازهای دو، سه و چهار در زمینی به مساحت ۳۵ هزار متر مربع، مجتمع تجاری هایپر اسکار در زمینی به مساحت ۲۰ هزار ۶۷۲ مترمربع، ۱۰ مجتمع مسکونی خدماتی و آزمایشگاه غذا و دارو می‌شود.

سرمایه گذاری ۷۵۸ میلیاردی در ماکو

چهار پروژه سرمایه گذاری و زیربنایی در منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ماکو نیز با ارزش سرمایه‌گذاری ۷۵۸ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۳۶۰ نفر بهره‌برداری شد.

این پروژه‌ها شامل بزرگراه شهید سردار سلیمانی، تاسیسات زیربنایی فرودگاه منطقه آزاد ماکو، پروژه مشارکتی پایانه هوشمند و چندمنظوره نوبت‌دهی و خدماتی ۶۵۰ کامیون، پل تقاطع غیر همسطح فرودگاه است.

وضعیت طرح های منطقه آزاد انزلی

در منطقه آزاد انزلی هم ۱۴ طرح سرمایه گذاری و زیربنایی با ارزش سرمایه‌گذاری ۶۱۶ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۴۴۶ نفر با دستور رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

واحد صنعتی تولید لامپ و مجتمع مسکونی تجاری مهتاب از طرح‌هایی است که امروز در این منطقه به بهره‌برداری رسیده است.

تراز تجاری مناطق آزاد مثبت است

اما در این مراسم افتتاحیه، مومنی – مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی – با اشاره به اینکه طی هشت سال گذشته، تعداد واحدهای تولیدی فعال مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۱۰۶ درصد رشد داشته گفت که در دو سال اخیر نیز تراز تجار ی  مناطق آزاد مثبت شده است.

به گفته وی، ۴۱۵ پروژه با ارزش سرمایه‌گذاری معادل ۱۱۰ هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی مستقیم برای بیش از ۲۶ هزار نفر در شش مراسم با دستور ریاست جمهوری افتتاح و به بهره برداری رسیده است.

ویبا بیان اینکه علیرغم عدم بهره مندی از بودجه عمومی دولت، طی این مدت بیش از ۸۰۰۰  میلیارد تومان از محل منابع داخلی سازمان های مناطق در پروژه‌های عمرانی و زیربنایی هزینه شده است، افزود: ۲۹۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت های لجستیکی و صنعتی، ۲۴۰۰ میلیارد تومان به توسعه شهری و روستایی، ۱۳۰۰ میلیارد تومان به توسعه زیرساخت های گردشگری و فرهنگی و ۹۰۰ میلیارد تومان به توسعه زیرساخت‌های آموزش و درمان تخصیص یافته است.

به گفته مومنی، مجموع ارزش سرمایه گذاری محقق شده توسط بخش خصوصی در دولت تدبیر و امید، بیش از ۴۰۳ هزار میلیارد تومان بوده است که علاوه بر آن بیش از ۳۰۷ هزار میلیارد تومان نیز در حال تحقق است که این عملکرد نشان از توسعه یافتگی و مطلوبیت زیرساخت های فیزیکی، جهت جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی دارد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یادآور شد که پروژه های عظیم زیرساختی نظیر نیروگاه ۳۲۰ مگاواتی سیکل ترکیبی در قشم به ارزش ۲۸۵ میلیون دلار، فولاد ۱.۵ میلیون تنی جهان آرا در اروند به ارزش ۴ هزار میلیارد تومان، ترمینال جدید فرودگاه کیش با ظرفیت شش میلیون مسافر به ارزش ۱۶۰۰میلیارد تومان و اتصال ریلی بندر کاسپین به شبکه ریلی کشور به ارزش ۲۲۰ میلیارد تومان نیز با پیشرفت فیزیکی بالایی در حال احداث هستند که امید است تا انتهای دولت به بهره‌برداری برسند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا