سقف افزایش تولید نفت اوپک شکسته شد

نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در فوریه برای نخستین بار از سپتامبر، از افزایش تولید برنامه ریزی شده تحت توافق اوپک پلاس، فراتر رفت.

نظرسنجی رویترز نشان داد اوپک در فوریه ۲۸.۳۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۴۲۰ هزار بشکه در روز بالاتر از ژانویه و بالاتر از ۲۵۴ هزار بشکه در روز افزایش تولید تصویب شده برای این گروه تحت توافق عرضه اوپک پلاس بود.

اعضای اوپک پلاس سرگرم تسهیل محدودیت عرضه ای هستند که از سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشتند. وزیران این گروه روز چهارشنبه دیدار می کنند و انتظار می رود برنامه های قبلی را با وجود افزایش قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه که تحت تاثیر حمله روسیه به اوکراین اتفاق افتاده است، تایید کنند.

یک نماینده اوپک پلاس درباره جلسه روز چهارشنبه گفت: به نظر می رسد برنامه افزایش تدریجی تولید تایید می شود و اقدامات روسیه در اوکراین تاکنون تاثیری در عملکرد اوپک پلاس نداشته است.

هیات دولت عربستان سعودی روز سه شنبه تعهد خود به توافق اوپک پلاس را مجددا تایید کرد.

تحت توافق این گروه، از ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش تولید در فوریه، سهم ۱۰ عضو اوپک ۲۵۴ هزار بشکه در روز بوده است. طبق نظرسنجیهای قبلی رویترز، افزایش تولید این گروه از اکتبر تا ژانویه از سهم تعیین شده کمتر بوده است.

اگرچه ۱۰ عضو اوپک تولیدشان را در فوریه به میزان بیشتری افزایش دادند اما همچنان پایینتر از میزان توافق شده، نفت تولید می کنند. نرخ پایبندی اوپک به توافق محدودیت عرضه در فوریه ۱۳۶ درصد در مقایسه با ۱۳۲ درصد در ژانویه بود.

طبق نظرسنجی رویترز، بزرگترین افزایش تولید در فوریه به میزان ۹۰ هزار بشکه در روز، در عربستان سعودی مشاهده شد. عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، موفق شد با وجود تعطیلی بعضی از میادین نفتی، صادراتش را افزایش دهد. امارات متحده عربی و کویت هم طبق سهمیه های بالاتر نفت تولید کردند. تولید نیجریه پس از احیا از اختلالات، بالا رفت.

تولید سه عضو معاف از توافق اوپک پلاس شامل ایران، لیبی و ونزوئلا هم افزایش یافت. ایران در ماههای اخیر نفت بیشتری به چین صادر می کند و تولیدش در فوریه ۶۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. این افزایش در بحبوحه مذاکرات میان تهران و قدرتهای غربی برای احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ روی می دهد.

لیبی تولیدش را افزایش یافت با این حال شرایط جوی نامساعد همچنان روی صادرات این کشور تاثیر گذاشت. تولید نفت ونزوئلا هم افزایش داشت.

تولید در الجزایر، کنگو، گینه استوایی و گابن کاهش یافت یا افزایشی نداشت که در بسیاری از موارد به دلیل عدم ظرفیت کافی برای تولید بیشتر بود.

نظرسنجی رویترز با هدف رصد عرضه به بازار نفت انجام می‌گیرد و بر مبنای آمار نفت صادراتی منابع خارجی، آمار رفینیتیو آیکان، اطلاعات شرکت‌های رصد کننده نفتکش مانند پترو لجستیک و کپلر و همچنین اطلاعات فراهم شده توسط منابع آگاه در شرکتهای نفتی، اوپک و شرکتهای مشاوره تهیه می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا