سقوط یورو و افزایش دلار

افزایش قیمت کالا و همچنین ترس از آسیب شوک رکود تورمی در اروپا به دنبال جنگ در اوکراین باعث شد تا یورو به پایین‌ترین سطح ۲۲ ماه اخیر دربرابر دلار سقوط کند و ین، فرانک سوئیس و استرلینگ نیز کاهش یافتند.

یورو امروز(دوشنبه) به پایین‌ترین میزان در ۱۵ ماه گذشته رسید.

یورو در معاملات آسیایی تا ۰.۶ درصد کاهش یافت و به ۱.۰۸ دلار رسید که پایین‌ترین سطح از ماه می ۲۰۲۰ بود و فاصله زیادی با ۱.۰۶ دلار سال ۲۰۲۰ ندارد. دلار استرالیا و نیوزلند هر کدام ۰.۹ درصد افزایش یافت و به اوج خود در چهار ماه گذشته رسید. همچنین گندم به بالاترین حد خود در ۱۴ سال گذشته رسید.

درگیری‌ها در اوکراین در آخر هفته شدت گرفت و به نظر می‌رسد تلاش‌ برای آتش‌بس نتیجه‌ای نداشته است. البته روسیه عملیاتی را که در ۲۴ فوریه آغاز کرد، یک عملیات نظامی ویژه می‌خواند و اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای اشغال اوکراین ندارد. درگیری و تحریم‌های سخت غرب علیه روسیه باعث کاهش دارایی‌های روسیه و افزایش قیمت‌های صادرات روسیه شده و این خبر بسیار بدی برای رشد جهانی است.

یورو به پایین‌ترین سطح ۱۵ ماهه خود یعنی ۱۲۴.۷۸ ین سقوط کرد و پوند نیز تحت تاثیر دورنمای اروپا قرار گرفته و به کمترین میزان در دو ماه گذشته یعنی ۱.۳۱ دلار سقوط کرده است. چین هدف کاهش رشد اقتصادی حدود ۵.۵ درصد در سال جاری را اعلام کرد و تولید ناخالص داخلی چین در سال گذشته ۸.۱ درصد رشد کرد که هدف دولت بیش از ۶ درصد بود. یوان امروز(دوشنبه) کاهش یافت و به ۶.۳۲ در هر دلار رسید.

دلار استرالیا به بالاترین حد خود در ژانویه و به ۰.۷۴ دلار رسید. دلار نیوزیلند نیز به بالاترین رقم ژانویه و به ۰.۶۹ دلار رسید. دلار آمریکا در برابر فرانک سوئیس و ین افزایش یافت. شاخص دلار آمریکا به رقم ۹۹.۲۲ و به بالای ۲۲ ماهه رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا