سنگ قبر پلاستیکی به بازار آمد

افزایش ۳۵ درصدی قیمت سنگ قبر، باعث شده است که مردم به‌دنبال سنگ قبر‌های مصنوعی و پلاستیکی باشند، زیرا قیمت نهایی سنگ قبر رایج در بهشت زهرا از حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود و تا حدود ۵۰ میلیون تومان نیز می‌رسد!

به تازگی، خبرنگاری با یکی از فعالان بازار سنگ قبر به گفتگو پرداخته است. فروشنده سنگ قبر از افزایش ۳۵ درصدی سنگ قبر‌ها نسبت به سال گذشته خبر داده و گفته که این افزایش قیمت باعث شده است تا مردم به دنبال سنگ قبر‌های نانو که بعضا مصنوعی و پلاستیکی هستند، بروند.

او گفته است که عواملی همچون جنس سنگ، ضخامت سنگ، شکل سنگ، طرح‌ها و نقوش سنگ، قرنیز و هزینه‌های مربوط به نصب، قیمت نهایی سنگ قبر را تشکیل می‌دهند.

فروشنده درباره افزایش قیمت و قدرت خرید مردم ادامه می‌گوید: «اگر قیمت سنگ‌های ایرانی کمتر باشد، مردم قدرت خرید بیشتری دارند؛ اما یک‌سری سنگ‌های خارجی هستند که به ظاهر می‌گویند برزیلی است، اما از چین وارد می‌شود که تفاوت آن‌چنانی با سنگ‌های ایرانی ندارد، اما چون وارداتی است و بر حسب دلار فروخته می‌شود، باعث تغییر و افزایش قیمت این نوع سنگ‌ها شده است.»

به گفته این فعال بازار سنگ قبر، اگر سنگ‌های داخلی، شخصی‌سازی نشوند، از سوی دولت قیمت‌گذاری شوند و یک قیمت معین برای آن‌ها تعیین شود، مردم با مشکلات گرانی روبرو نمی‌شوند.

فروشنده سنگ قبر می‌گوید: «ما یک نوع سنگ مرمر ایرانی داریم که با قیمت حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون فروخته می‌شود و مردم توانایی خرید این نوع سنگ را ندارند. سنگ‌های دیگری نیز با کیفیت پایین‌تری وجود دارند. در کل، هر دو نوع با افزایش قیمت ۳۵ درصدی نسبت به سال گذشته روبرو شده‌اند که من نوعی هم توانایی خرید سنگ مرغوب برای عزیزان از دست رفته خود را ندارم.»

او تأکید می‌کند که این گرانی قیمت باعث می‌شود مردم ترجیح دهند سنگ قبر پلاستیکی را خریداری کنند که قیمت کمتری دارد و به‌صرفه‌تر است، اما به دلیل آهن نداشتن، پس از مدتی مشکلات زیادی خواهد داشت.

گفته‌های فروشنده در حالی است که ملک‌زاده، رئیس اتحادیه سنگ‌بران و سنگ‌تراشان گفته که استفاده از سنگ قبر پلاستیکی، شایعه بوده و دلیل گرانی قیمت سنگ قبر، افزایش نرخ دلار است!

او با بیان این‌که مواد اولیه ساخت سنگ قبر از خارج وارد می‌شود و به همین علت نرخ دلار در تعیین قیمت نهایی مؤثر است، تأکید کرد که امکان افزایش دوباره قیمت سنگ قبر وجود دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا