سهم بیمه‌ها از هزینه درمان و کرونا چقدر است؟

با وجود اینکه سهم شرکت‌های بیمه در پرداخت هزینه‌های درمان عمدتا به بیمه‌های تکمیلی محدود می‌شود ولی این بخش بالاترین نسبت پرداخت خسارت را در صنعت بیمه به خود اختصاص داده است.

به تازگی ناصحی- مدیرعامل سازمان بیمه سلامت – در اظهاراتی سهم مردم از پرداخت هزینه‌های درمان را تا ۵۰ درصد اعلام و با انتقاد از بودجه پایین این سازمان گفته است که در  پوشش هزینه‌ای، بیمه‌ها خیلی قوی نیستند.

وی در مورد پوشش بیمه‌ای داروهای درمان  کرونا نیز گفته که هرچه در کمیته علمی ستاد کرونا تائید و در شورای عالی بیمه تصویب شود، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد که تاکنون نزدیک ۷۰۰۰ میلیارد تومان در مورد کرونا هزینه کرده‌ایم.

اما با توجه به اینکه در کنار بیمه‌های پایه که مردم از آن بابت هزینه‌های درمان استفاده می‌کنند، بخشی از هزینه درمان از طریق بیمه تکمیلی توسط شرکت‌های بیمه طرف قرارداد پرداخت می‌شود، آخرین عملکرد شرکت‌های بیمه در آمار بیمه مرکزی از هزینه‌های درمانی و البته کرونا مورد بررسی قرار گرفت.

بالاترین نسبت پرداخت خسارت برای درمان، کشتی و بدنه

بر اساس این گزارش، حق بیمه تولیدی صنعت بیمه در سال جاری ۹۰.۵ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت ۳۷.۷ درصد رشد داشته است، همچنین خسارت پرداختی از سوی شرکت‌ها بیمه در این مدت ۴۷.۲ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با ۱۰ ماه اول پارسال ۴۵.۷ درصد افزایش دارد.

بررسی وضعیت درمان در خسارت‌های پرداختی شرکت‌های بیمه نشان می‌دهد که با  ۱۰۶.۴ درصد درصد قرار دارد و بعد از آن پرداخت خسارت کِشتی با ۸۴ درصد و بیمه بدنه اتومبیل با ۵۵ درصد بالاترین نسبت خسارت پرداختی را داشته‌اند.

۱۶۷۰ میلیارد و بیشتر برای کرونا

اما در رابطه با هزینه‌های کرونا در بیمه‌ها، آمار از این حکایت دارد که از ابتدای شیوع کرونا در اسفندماه سال ۱۳۹۸ تا پایان آذرماه امسال، در مجموع نزدیک ۱۶۷۰  میلیارد تومان خسارت بابت درمان تکمیلی بیماری کرونا از سوی صنعت بیمه پرداخت شده است که حدود دو درصد مربوط به سال ۱۳۹۸، ۴۱ درصد سال ۱۳۹۹ و  ۵۷ درصد برای امسال است.

۳۶ درصد هزینه‌های کرونا برای بستری

جزئیات بیشتر حاکی از آن است که حدود ۳۶ درصد پرداخت‌های کرونایی به هزینه های بستری، ۱۷ درصد مصارف دارویی، ۱۴ درصد آزمایش، ۹ درصد ویزیت و شش درصد عکسبرداری اختصاص دارد و  در مورد ۱۸ درصد از هزینه های گزارش شده از سوی شرکت های بیمه نوع هزینه مشخص نشده است.

حداقل ۶ درصد هزینه درمان پرداختی برای کروناست

در این حالت سهم خسارت‌های پرداختی شرکت‌های بیمه بابت هزینه‌های درمانی بیماری کرونا از اول اسفند ۱۳۹۸ تا پایان آذرماه امسال، حدود شش درصد از کل  خسارت های پرداختی بیمه های درمانی در این بازه زمانی است.

این را باید مورد توجه قرار داد که هزینه پرداختی بابت کرونا از سوی شرکت‌های بیمه می‌تواند بیش از این رقم باشد چرا که پیش از این هم بیمه مرکزی اعلام کرده بود بخشی از هزینه‌های درمانی به دلایل فنی تفکیک نشده است زیرا برخی شرکت‌های بیمه امکان ثبت هزینه‌های بیمارستانی و پاراکلینیکی بیماری کرونا را به صورت مجزا از سایر بیماری ها در سیستم های خسارت نداشته و در مورد برخی تعهدات به ویژه ویزیت، دارو و عکسبرداری نیز به دلیل عدم ثبت نوع بیماری در نسخه مربوطه، امکان تفکیک هزینه بیماری کرونا از سایر بیماری‌ها در این موارد وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا