سوت زنی در بورس را امسال به شدت پیگیری می‌کنیم/سود سهام عدالت در مرحله واریز می‌شود

رییس سازمان بورس با بیان اینکه سوت‌زنی یکی از مواردی است که راه‌اندازی شده و در سال جاری نیز آن را به شدت پیگیری می‌کند، گفت: سال گذشته سهام عدالت سود خوبی داشت .

مجید عشقی در نشست مشترک وزارت اقتصاد و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ پیرو اتفاقاتی که در سال ۹۹ برای بورس رخ داده بود و با توجه به سایر اتفاقاتی که در اواخر تابستان در کشور افتاد، سال پر التهابی بود که در همین شرایط در شورای عالی بورس بررسی شد و اکنون بورس در شرایط خوبی قرار دارد.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که در بورس پیگیری شد، شکست انحصار در نهادهای مالی بود که مجوزهای متعددی را در بخش کارگزاری، صندوق‌ها، شرکت‌های سبدگردان و هلدینگ‌ها صادر کردیم، در این خصوص ۱۵ موافقت اصولی صادر شد که ۶ موافقت‌نامه به تاسیس منجر شد، یکی مجوز فعالیت دریافت کرده و بقیه نیز در روال دریافت مجوز فعالیت و تاسیس هستند که کمک‌کننده به سهامداران برای ارائه خدمات بهتر خواهند بود.

عشقی بیان کرد: سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز پیگیری و در مجموع ۹۰ مجوز فعالیت برای صندوق‌های جدید صادر شد، این صندوق‌های جدید شامل صندوق‌های سهامی، اهرمی و صندوق‌های بخشی و تضمین اصل سرمایه و املاک و مستغلات بودند که در صدد هستیم در سال جاری اقدام به توسعه همه این صندوق‌ها کنیم.

راه‌اندازی صندوق‌های تضمین اصل سرمایه

رییس سازمان بورس گفت: به طور کلی در سال ۱۴۰۱ پنج صندوق برای نخستین بار راه‌اندازی شد، این مساله شامل صندوق‌های بخشی بود که یک صنعت خاص را هدف قرار می‌دهد.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: یکی از دغدغه‌های جدی این بود که افراد تازه وارد به دلیل ناآشنایی با سرمایه‌گذاری در بورس تحت ریسک‌های جدی قرار می‌گرفتند که با راه‌اندازی صندوق‌های تضمین اصل سرمایه، سرمایه اصلی سهامداران تضمین می‌شود.

عشقی با اشاره به توسعه نهادهای مالی یادآور شد: در ابتدای دولت ۷۷۰ نهاد مالی داشتیم که اکنون این میزان به ۹۵۰ نهاد مالی رسیده است و همه این موارد برای ارتقای کیفیت خدمات به سهامداران و فعالان بورس است.

رییس سازمان بورس گفت: یکی از مواردی که مجلس کمک کرد، اما در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامد بحث پرداخت سود از طریق سجام است که در سال گذشته همه سودهای اشخاص حقیقی را به صورت الکترونیکی از طریق سجام پرداخت کردیم و افراد به صورت فیزیکی به دنبال سود خود اقدام به دریافت سود نکردند.

وی اضافه کرد: در عین حال یکی از عملکردهای موفق بورس مربوط به سودهای رسوبی سنوات گذشته سهامداران در شرکت‌ها بود که با پیگیری‌های انجام شده از یک ریال تا ۹۰ میلیارد تومان از این سودهای رسوبی را از طریق سجام برای نزدیک به ۳۲ میلیون نفر پرداخت کردیم.

پرداخت ۲ مرحله‌ای سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۱

عشقی در ادامه متذکر شد: سال گذشته سهام عدالت سود خوبی داشت و بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان بود، به افرادی که دارای سهام ۵۰۰ هزار تومانی بودند یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان سود پرداخت شد که این اقدام در ۲ مرحله صورت گرفت.

رییس سازمان بورس با اشاره به اجرای بسته‌های حمایتی بورس که در ۲ مقطع بهمن و آبان سال گذشته اجرا شد و سبب ایجاد یک اطمینان نسبی در بازار ایجاد شد، افزود: متاسفانه کل بودجه صندوق تثبیت تخصیص داده نشد؛ اما به همان میزانی که تخصیص داده شد نیز بسیار موثر بود و سبب شد تا بازار به یک اطمینان نسبی از وجود متقاضی برسد.

ساماندهی شرایط نامطلوب صندوق پالایش و دارایی یکم

رییس سازمان بورس با بیان اینکه یکی دیگر از عملکردهای مثبت بورس در سال گذشته ساماندهی شرایط نامطلوب صندوق پالایش و دارایی یکم بود که سبب آزرده خاطری بیش از ۲ میلیون سهامدار شد، گفت: با کمک وزیر اقتصاد اساسنامه این صندوق‌ها اصلاح شد و قیمت این صندوق به قیمت بالاتر از قیمت واقعی خود رسید.

وی در خصوص سهام‌یار نیز اظهار کرد: سهام یار بحث بعدی بود که سهامدارانی که زیر ۱۰۰ میلیون سهم داشتند از طریق صندوق تثبیت پرتفوی آنها بیمه شد و اعلام کردیم که به هر کس یک سال این سهام را نگه دارد ۲۰ درصد سود پرداخت می‌شود.

عشقی ادامه داد: این کار سبب ایجاد آرامش در این بخش شد و نیم میلیون نفر از این سهام یار استقبال کردند.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه سوت‌زنی یکی از مواردی است که سازمان بورس راه‌اندازی کرده و در سال جاری نیز آن را به شدت پیگیری می‌کند، گفت: در این زمینه پرونده‌های متعددی در سازمان بورس تشکیل شده که در صورت اثبات تخلفات اعلام شده در بازار سرمایه، ۳۰ درصد از جرایمی که بابت این تخلفات به خزانه دولت واریز می‌شود به افراد افشاکننده تعلق می‌گیرد که در سال گذشته مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان را برای این موضوع پرداخت کردیم.

اصلاح برخی از زیرساخت‌های بازار سهام

عشقی در ادامه در خصوص اصلاح برخی از زیرساخت‌های کل بازار نیز گفت: در این بخش عمق مظنه کل سفارش‌ها را که برای نخستین بار در ایران انجام شد و اساساً این مساله مرسوم نیست را برای معامله‌گران راه‌اندازی کردیم، اکنون همه سهامداران حقوقی و حقیقی به صورت رایگان به عمق سفارشات بازار دسترسی دارند و می‌توانند در سامانه‌های آنلاین سفارشات را مشاهده کنند.

رییس سازمان بورس به اصلاح دامنه نوسان به عنوان دیگر اقدام مثبت انجام شده این سازمان اشاره کرد و گفت: این اتفاق کمک قابل توجهی به نقدشوندگی بازار داشت و اکنون حتی در روزهای مثبت معاملات شاهد وجود صف‌های طولانی خرید در بازار نیستیم.

کاهش سهم دولت از تامین مالی در سال ۱۴۰۱

وی با بیان اینکه در سال گذشته اتفاقات خوبی در حوزه تامین مالی صورت گرفت، ادامه داد: در سال گذشته سهم تامین مالی دولت از بازار سرمایه کاهش پیدا کرد، در سال ۱۴۰۰ دولت ۱۸۳ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته بود که این عدد سال ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرد.

عشقی خاطرنشان کرد: در مقابل بخش خصوصی یعنی اوراق شرکتی از ۳۵ هزار میلیارد تومان به ۱۳۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت که تلاش می‌کنیم این مساله در سال جدید نیز ادامه یابد تا سهم بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی در تامین مالی دولت از بازار سرمایه افزایش یابد.

رییس سازمان بورس افزود: ما بحث تاسیس شرکت‌های سهام عامی پروژه را نیز شروع کردیم که سه پروژه در اواخر سال گذشته شروع شد و در سال جدید به پذیره نویسی می‌رسد.

وی در خصوص برنامه‌های بورس در سال مهار تورم و رشد تولید نیز گفت: ما چاره‌ای نداریم که نقدینگی را به سمت فعالیت‌های بازار سرمایه سوق دهیم، این موضوع به عنوان یکی از رسالت‌های بازار سرمایه است و سبب افزایش عرضه در اقتصاد و مهار تورم می‌شود که ۶ محور مهم را در این خصوص تعریف کرده و آنها را پیگیری می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا