سکه و طلا دوباره ارزان شد

در پی تصویب حذف مالیات از اصل طلا و دریافت آن (مالیات) از سود و اجرت ساخت، دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن شفاف‌سازی برای اجرایی شدن این مصوبه شش ماه پس از تاریخ ابلاغ رئیس جمهور، طبق اصل ۱۲۳ قانون، از بازگشت قیمت‌ سکه و طلا در بازارهای داخلی از مسیر صعودی شدن و طی مسیر کاهشی قیمت‌ها خبر داد.

پس از چند سال از تلاش برای حذف مالیات از اصل مبلغ طلا، در نهایت این قانون مصوب شد و ۹ درصد مالیات خرید طلا دیگر تنها به سود و اجرت طلا تعلق می‌گیرد و اصل طلا از این مالیات معاف است. در حالی برخی اعلام کرده‌اند از این پس در صورت خرید طلا بایستی دقت کرد تا واحدهای فروش مالیات ۹ درصدی را بر روی قیمت اصلی طلا حساب نکنند؛ نادر بذرافشان- دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران- در گفت‌وگو با ایسنا، شفاف‌سازی کرد که طبق اصل ۱۲۳ قانون اساسی، پس از شش ماه از ابلاغ مصوبه رئیس جمهور، قانون معافیت اصل طلا از مالیات اجرایی خواهد شد.

به گفته وی، طی سال‌های گذشته، حذف مالیات ارزش افزوده در مجلس مورد بررسی قرار گرفته بود و تصویب شده بود اما در شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد شده بود و مجدد به مجلس ارجاع شده بود. اما در نهایت پس از تلاش‌ها و پیگیری هیات مدیره‌ اتحادیه‌ صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران طی رایزنی‌ها و برگزاری جلسات کارشناسی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی این قانون ۱۴۰۰/۰۴/۱۲ اصلاح، تصویب و به دولت ابلاغ شده است.

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: مهلت اجرای این قانون، شش ماه پس از تاریخ ابلاغ خواهد بود و اینکه برخی اعلام کرده‌اند مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا از این پس حذف خواهد شد، اینگونه نیست و سوتفاهمی پیش آمده است؛ در حال حاضر تنها ابلاغ و اعلام شده است و تا شش ماه آینده خرید طلا، مالیات ۹ درصدی بر اساس قیمت کل محاسبه خواهد شد و حذف مالیات از اصل طلا، با توجه به تاریخ ابلاغ به دولت، شش ماه بعد و به عبارتی از ۱۴۰۰/۱۰/۱۲ اجرایی خواهد شد.

این مقام صنفی همچنین در رابطه با معافیت طلا نیز گفت: طبق قانون جدید، کل شمش داخلی و وارداتی از مالیات ارزش‌افزوده معاف هستند. در حقیقت افرادی که شمش طلای داخلی تولید کنند یا واردات شمش طلا داشته باشند، از پرداخت مالیات ارزش افزوده معاف هستند.

چرخش قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر/ سکه قریب به ۱۰۰ هزار تومان و طلا قریب به ۱۰ هزار تومان ارزان شد

بذرافشان در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی نیز اظهار کرد: طی هفته‌ای که گذشت نوسان‌های زیادی در بازارهای جهانی وجود داشت. از ابتدای هفته تاکنون در مجموع حدود ۱۷ دلار هر اونس طلا افزایش یافته است و از در حالی که ۱۷۹۲ دلار بود از مرز ۱۸۰۰ دلار هم عبور کرد و تا ۱۸۱۲ دلار هم پیش رفت و در حال حاضر در  محدوده ۱۸۰۵ دلار قرار دارد.

وی ادامه داد: اما در بازارهای داخلی با توجه به تعطیلی بازارهای رسمی به سبب محدودیت‌های کرونایی، نبود تقاضا و نوسانات کاهشی نرخ ارز شاهد قیمت سکه و طلا طی یک هفته اخیر بودیم بدین ترتیب که سکه طرح جدید حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان، نیم سکه و ربع سکه هرکدام حدود ۶۰ هزار تومان، هر مثقال طلا ۱۷ عیار  ۳۶ هزار تومان و هر گرم طلا ۱۸ عیار حدود هشت هزار تومان کاهش قیمت داشته‌اند. این در حالیست که طی یک هفته اخیر حباب سکه افزایشی بوده و به محدوده ۳۴۰ هزار تومان رسیده‌ است.

این مقام صنفی اعلام کرد: براین اساس آخری قیمت‌های تعیین شده در روز گذشته (پنجشنبه) بدین ترتیب بود که سکه تمام طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان و طرح قدیم ۱۰ میلیون ۴۵۰ هزار تومان (کاهش حدودا ۷۰ هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته)، نیم سکه پنج میلیون و ۶۳۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی بدون تغییر نسبت به ابتدای هفته دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت داشته‌اند. همچنین هر مثقال طلا ۱۷ عیار در پایان هفته به چهار میلیون و ۵۹۱ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به یک میلیون و ۶۱ هزار تومان رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا