ضرورت تدوین نقشه راه جامع و کامل در حوزه فضایی کشور

وزیر ارتباطات گفت: عزم و اراده دولت سیزدهم بر این است که حوزه فضایی را به طور جدی دنبال کند تا برخی عقب‌ماندگی‌ها به سرعت جبران شود.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جریان بازدید از پژوهشگاه فضایی، در جمع رییس، معاونان و مدیران پژوهشگاه فضایی، گفت: زمانی حوزه فضایی، حوزه‌ای اقتدارآفرین و مولفه قدرت بود اما امروز این حوزه علاوه‌بر آن تبدیل به مولفه‌ای کاربردی شده است که خدمات اثربخش آن را در بخش‌های مختلف صنعتی و کشاورزی شاهد هستیم.

وی افزود: با توجه به اهمیت صنعت فضایی در جهان امروز و تاثیر آن بر دیگر فناوری‌های نوین، ضروری است این صنعت بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

زارع‌پور ادامه داد: عزم و اراده دولت سیزدهم بر این است که حوزه فضایی را به طور جدی دنبال کند تا برخی عقب‌ماندگی‌ها را به سرعت جبران کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر ضرورت تدوین نقشه راهی جامع و کامل در حوزه فضایی گفت: باید برنامه ده‌ساله حوزه فضایی را بازنگری کنیم چرا که هم ماموریت‌ها و هم برخی راهبردهای این حوزه دستخوش تغییر شده است.

وی افزود: شرایط جدید ایجاب می‌کند که با هماهنگی و همگرایی میان بخش‌های مختلف صنعت فضایی با سرعت نقشه راه و برنامه جدیدی برای بلند‌مدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت تدوین کنیم.

زارع‌پور در ادامه با تاکید بر اینکه پژوهشگاه فضایی باید قطب توسعه و تثبیت فناوری فضایی باشد، گفت: مدیریت دانش حوزه فضایی در کشور باید با محوریت پژوهشگاه فضایی صورت‌ پذیرد اما این بدان معنا نیست که پژوهشگاه به تنهایی مسئولیت همه اقدامات در این حوزه را به عهده گیرد، بلکه همانطور که در برخی حوزه‌ها ورود مستقیم دارد در برخی از حوزه‌های بلندمدت باید تقسیم کار انجام گیرد و از ظرفیت جامعه دانشگاهی و نخبگانی و تحقیقاتی حداکثر استفاده شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: جهت‌گیری‌ها باید به سمت شکل‌گیری شبکه‌ای از مجموعه‌های توانمند در حوزه فضای باشد تا راهبرد «هسته دانا، شبکه توانا» محقق شود بنابراین باید همه ظرفیت‌های کشور برای تسریع در روند پیشرفت و توسعه صنعت فضایی به‌کار گرفته شود.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت سرریز فناوری‌های فضایی در بخش‌های غیرفضایی گفت: مایه خوشحالی است که برخی محصولات تولیدی در پژوهشگاه فضایی تبدیل به فناوری‌های کاربری در زندگی مردم شده است. پژوهشگاه فضایی تنها متولی بخش فضا نیست بلکه با توجه به دانش و تجربه موجود در این مجموعه، سرریز دانش و فناوری فضایی به بخش‌های دیگر از جمله ماموریت‌های ما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

زارع‌پور در خاتمه با تاکید بر توجه جدی به حوزه خدمات فضایی گفت: خدمات فضایی را باید به سرعت وارد زندگی مردم کنیم تا طعم شیرین خدمات فناوری‌های فضایی را در زندگی‌شان بچشند و نقش و اهمیت صنعت فضایی در زندگی مردم عمومی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا