عامل نوسان بازار خودرو وعده توخالی واردات/ وعده افزایش تیراژ تولید خودرو محقق نمی شود

کارشناسان معتقدند تا زمانی که دولت تکلیف خود را با صنعت خودرو روشن و به سمت خصوصی سازی حرکت نکند و همچنین واردات آزاد نشود بازار خودرو همچنان در نوسان خواهد بود و امسال هم احتمالا شاهد ادامه رشد قیمت ها خواهیم بود مگر اینکه طبق وعده های داده شده خودرو خارجی عرضه شود.

بازار خودرو در یک هفته گذشته با نوسان زیادی روبرو بوده و برخی خودروهای ایرانی حدود ۱۵۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته، اما این نوسانات بعد از یک رشد تقریبا ۹۰ درصدی اتفاق افتاده است یعنی قیمت خودروها از پاییز ۱۴۰۱ تا ابتدای سال ۱۴۰۲ حدود دو برابر افزایش داشته و این مسئله در نتیجه افزایش دو برابری قیمت دلار بوده است.

البته شورای رقابت مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت را به تولیدکنندگان داخلی داده تا میزان عرضه خودرو را تا سطح تقاضا بالا ببرند در حالی که در ابتدای این قیمت گذاری قیمت خودرو در بازار آزاد حتی بالاتر هم رفت و در یک هفته اخیر شوک بازار کمی فروکش کرده ولی از نگاه بسیاری از کارشناسان اقتصادی به دلیل واکنش  های تورمی پیش بینی می کنند که تورم بازار خودرو همچنان ادامه دارد.

هدف گذاری برای افزایش تیراژ تولید محقق نمی شود

یک کارشناس بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر سیاست های دولت برای کنترل بازار موفق نبوده است، گفت: خودروسازان مدعی هستند که قیمت تمام شده تولید بالاست و هدف‌گذاری های تعیین شده برای افزایش تیراژ تولید کافی نیست به همین دلیل عدم تعادل بازار همچنان باقی می ماند و این به معنی ادامه افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد.

امیرحسن کاکایی با بیان اینکه شاید مهمترین برنامه ای که دولت برای اصلاح بازار خودرو می تواند اجرا کند که مشکلات قیمتی برطرف شود، خصوصی سازی صنعت خودرو است، تصریح کرد: صنعت خودرو بهره وری پایینی دارد و موضوع قیمت گذاری دستوری هم مانع از ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری در صنعت خودرو شده است، با این حال اگر سیاست گذاری های این بخش اصلاح شود امکان افزایش تیراژ تولید و تعادل عرضه و تقاضا می شود.

بازار بدون واردات خودرو متعادل نمی شود

در شرایط کنونی دولت وعده واردات خودرو را داده است تا قیمت ها به تعادل برسند، اما مسأله اینجاست که هنوز مشخص نیست واردات خودرو به چه میزان قرار شده انجام شود و از طرف دیگر زمان واردات خودرو هم اعلام نشده و وزارت صنعت به تازگی بحث واردات خودروهای دست دوم را مطرح کرده که این هم کاملا در هاله ای از ابهام به سر می رود.

یک کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر موضوع عرضه خودرو در بورس کالا به دلیل تغییر سیاست های عرضه منتفی شده است، گفت: در شرایط کنونی بازار خودرو خیلی رونق چندانی ندارد و  تقاضا برای خودرو با قیمت کارخانه زیاد است، در این شرایط تنها راهکار افزایش تولید خودرو است تا با افزایش عرضه طب تقاضا هم کاهش پیدا کند اما مسأله ای که وجود دارد عدم ظرفیت تولید به اندازه تقاضای کشور است.

سعید مدنی با بیان اینکه واردات خودرو در مقطع کنونی تنها راهکار متعادل کردن بازار خودرو است، تصریح کرد: البته در شرایطی واردات خودرو می تواند در اصلاح قیمت ها تاثیر بگذارد که با قیمت های مناسبی به بازار عرضه شوند، زیرا در حال حاضر اگر خودروهای خارجی وارد بازار شوند و با قیمت های بالایی عرضه شوند عملا در نرخ های بازار تاثیری نخواهد داشت.

در حال حاضر بازار خودرو کاملا نابسامان است و شاهد نوسانات عجیب در این بازار هستیم و بخشی از این مسأله تحت تاثیر خبرهای مربوط به واردات خودرو، عرضه خودرو در بورس و… است اما بعد از مدتی همین خبرها تکذیب می شوند و دوباره قیمت ها افزایش می یابد. از این رو کارشناسان معتقدند تا زمانی که دولت تکلیف خودش را با صنعت خودرو روشن نکند و به سمت خصوصی سازی حرکت نکند و همچنین واردات آزاد نشود بازار خودرو همچنان در نوسان خواهد بود و امسال هم احتمالا شاهد ادامه رشد قیمت ها خواهیم بود مگر اینکه طبق وعده های داده شده خودرو خارجی عرضه شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا