فرار دسته جمعی سهامداران بورس از زیان

پرونده منفی‌‌‌ترین هفته بورس تهران در سال‌جاری در حالی بسته شد که همزمان با افت ۹/ ۶‌درصدی شاخص کل، سهامداران خرد نیز برای چهارمین هفته پیاپی دست از ماشه فروش برنداشتند و در مجموع دادوستدهای این هفته بورس تهران، خالص فروش ۳ هزار و ۲۸۲‌میلیارد تومانی را رقم زدند.

پرونده منفی‌‌‌ترین هفته بورس تهران در سال‌جاری در حالی بسته شد که همزمان با افت ۹/ ۶‌درصدی شاخص کل، سهامداران خرد نیز برای چهارمین هفته پیاپی دست از ماشه فروش برنداشتند و در مجموع دادوستدهای این هفته بورس تهران، خالص فروش ۳ هزار و ۲۸۲‌میلیارد تومانی را رقم زدند. به این ترتیب در مجموع چهار هفته اخیر بیش از ۷۸۴۰‌میلیارد تومان سرمایه حقیقی از گردونه معاملات سهام خارج شده که ۱۶۲۰‌میلیارد تومانی آن راهی صندوق‌های معامله‌‌‌پذیر شده و به نظر می‌رسد مابقی آن در انتظار فرصتی مناسب برای ورود مجدد به بازار سهام است. سهامدارانی که پس از ۱۰ ماه اصلاحی، به تازگی در حال جبران زیان‌‌‌های پرتفوی خود بودند و حالا از روند نزولی قیمت سهام احساس خطر کرده و ترجیح می‌دهند با خروج موقت از گردونه معاملات سهام، از افت بیشتر سرمایه‌‌‌های خود جلوگیری کنند. به نظر می‌‌‌سد با متعادل شدن این روند مجددا شاهد ورود سرمایه‌‌‌های حقیقی به بازار سهام باشیم هرچنداین مهم در گرو تعیین‌تکلیف متغیرهای غیراقتصادی اثرگذار بر روند بازار سهام است.

Untitled-1

همگام با بازیگران صنایع

در هفته‌‌‌ای که سهامداران خرد در مجموع خالص فروش ۳هزار و ۲۸۲میلیارد تومانی را رقم زدند، گروه فلزات اساسی در صدر لیست فروش حقیقی‌‌‌ها قرار گرفت و شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۴۴۱‌میلیارد و ۶۹۵‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود. پس از آن نوبت به پالایشی‌‌‌ها رسید. در این راستا زیرمجموعه‌‌‌های گروه فرآورده‌‌‌های نفتی در مجموع هفته منتهی به ۳۱شهریور، با خالص فروش ۳۸۷‌میلیارد و ۹۲۶‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها مواجه شدند. این رقم در بانکی‌‌‌ها به ۳۸۴‌میلیارد و ۷۶۴‌میلیون تومان رسید. پتروشیمی‌‌‌ها نیز در شرایطی مشابه با خروج ۲۸۶‌میلیارد تومانی سرمایه‌‌‌های حقیقی مواجه شدند و در خودرویی‌‌‌ها نیز شاهد ثبت خالص فروش ۲۶۱‌میلیارد تومانی معامله‌‌‌گران خرد بورس تهران بودیم. عمده‌‌‌ترین دلیل خروج حقیقی‌‌‌ها از صنایع بزرگ کالایی در هفته گذشته را می‌توان انتظار برای افت نرخ دلار با احتمال دادن به احیای زودهنگام برجام و البته روند کاهشی قیمت‌ها در بازار جهانی عنوان کرد.

در مجموع هفته گذشته در میان صنایع فعال بورسی، تنها سه گروه مورد توجه سهامداران خرد واقع شدند و در مقابل شاهد خروج این دسته از بازیگران بورسی از ۳۶ صنعت بودیم. در این راستا صنعت سایر معادن در اولویت نخست سهامداران خرد برای ورود قرار گرفت.

این گروه در هفته‌‌‌ای که گذشت شاهد انتقال سهامی به ارزش ۱۹‌میلیارد و ۳۹۴‌میلیون تومان از پرتفوی معامله‌‌‌گران عمده بورس تهران به سبد سهام حقیقی‌‌‌ها بود. پس از آن نوبت به گروه محصولات چرمی با تک نماد «وملی» رسید تا در لیست خرید حقیقی‌‌‌ها قرار بگیرد. به این ترتیب هفته گذشته این سهم با خالص خرید ۹۵۹‌میلیون و ۲۶۴هزار تومانی سهامداران خرد همراه شد. گروه محصولات چوبی نیز دیگر صنعت مورد علاقه سهامداران خرد در هفته گذشته بود که البته با خرید کم مقدار ۴۳‌میلیون و ۸۳۷هزار تومانی حقیقی‌‌‌ها معاملات هفتگی خود را به پایان رساند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا