فروش ارز با کارت ملی سبب ایجاد تقاضای کاذب در بازار می‌شود

کارشناس اقتصادی با اشاره فروش ارز با کارت ملی، گفت: این اقدام به نوعی توزیع رانت است و باعث ایجاد تقاضای کاذب در بازار می‌شود که چنین اقدامی نمی‌توان جلوی افزایش نرخ را بگیرید.

عبدالمجید شیخی، در مورد فروش ارز با کارت ملی، افزود: در واقع با توزیع ارز به این طریق بخش غیرمولد را به صورت غیرمستقیم فعال کرده و عده‌ای از عوامل اقتصادی را به صورت نابجا به این بخش دعوت می‌کنیم و به نوعی این اقدام توزیع رانت است.

وی با بیان اینکه باید به دنبال مسدود و کوچک کردن بخش غیر مولد برویم، افزود: بازار سرمایه محور، شامل بازار اولیه و ثانویه بوده که در واقع بازار ثانویه کاذب است و باید تعطیل شود.

این کارشناس اقتصادی در خصوص تبعات فروش ارز با کارت ملی و صورت نقدی (اسکناس)، گفت: این تجربه در گذشته هم تکرار شده بود، با این تفاوت که در گذشته سطوح عمومی قیمت‌ها پایین‌تر بود ولی امروز تکرار آن معنا ندارد.

شیخی با اشاره به اینکه دلیلی ندارد ارز به دیگران داده شود، عنوان کرد: در این بین سامانه‌ای نیز باید طراحی شود که تمامی نقل و انتقال‌های پولی را رصد و پایش کرده و بر این انتقال‌ها مالیات نیز تعیین شود؛ در واقع دلیلی ندارد که ارز به دیگران داده شده و تقاضای کاذب ایجاد کنیم و چنین اقداماتی نمی‌توان جلوی افزایش نرخ را گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا