قالیباف اجازه حذف معافیت مالیاتی هنرمندان را نداد

 ۴ اسفندماه بود که خبر رسید، نمایندگان مجلس در حمایت از فعالیت‌های هنری، هنرمندان مشمول ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم را از پرداخت مالیات معاف کرده اند؛ اما اظهاراتی از سوی برخی نمایندگان مخالف مطرح شد.

نمایندگان مخالف این نوع معافیت ها با اشاره به اینکه قرار دادن عنوان «فعالیت های هنری» در کنار «کتب کمک آموزشی درسی»باعث شد تا برخی نمایندگان متوجه نشوند که رای خود را پیرامون چه موضوعی اعلام کرده اند. این دسته از نمایندگان در ادامه از طرح دوباره موضوع در صحن علنی خبر دادند. نهایتا پس از کش و قوس های فراوان، موضوع حذف معافیت مالیاتی فعالان هنری به کمیسیون تلفیق اجرا شد و نمایندگان تلاش کردند از طریق یک الحاقیه پیشنهادی دوباره موضوع را در صحن مطرح کنند. این بار اما محمد باقر قالیباف رییس مجلس با تفسیری که از قانون مالیات های مستقیم ارائه کرد، اجازه طرح این موضوع را در صحن نداد. رویکردی که باعث اعتراض چهره هایی چون علی اکبر علیزاده برمی(نماینده دامغان)، روح الله نجابت(عضو کمیسیون تلفیق) ، مالک شریعتی(عضو کمیسیون انرژی)و …شد.

نماینده مردم دامغان در همین خصوص با اشاره به تلاش گروهی از نمایندگان برای دریافت مالیات از فعالان هنری گفت: بحث حذف تبصره ۶بند ق ردیف ۱بودجه ۱۴۰۱، مرتبط با معافیت مالیاتی فعالیت های مربوط به انتشارات کمک درسی و فعالیت های هنری موضوع بند ل ماده ۱۳۹ قانون مالیات های مستقیم که پیش از این در خصوص آن فضاسازی های فراوانی صورت گرفته بود، روز شنبه، یکبار دیگر در صحن علنی مجلس مطرح شد.

علیزاده افزود: قبل از طرح دوباره موضوع در صحن، بر اساس این بند از ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌‌‌های مستقیم، مشاغل هنری که شامل حوزه هایی چون، تولید، توزیع، تکثیر و نمایش فیلم ، تولید، تکثیر و توزیع اجرای کنسرت موسیقی، پخش و فروش آثار صوتی و تصویری ، تئاتر، هنرهای تجسمی و سنتی تعریف پرداخت از مالیات معاف می‌‌‌ شدند. اما نمایندگان خواستار حذف این بند بودند تا به زعم خود بخشی تبعیض های موجود در دریافت مالیات از میان برود.

او با اشاره به اینکه بعد از پیگیری نمایندگان قرار شد موضوع دوباره در صحن مطرح شود، گفت: از آنجا که این تبصره نیازمند رای بیش از دو سوم، نمایندگان بود، موضوع به کمیسیون تلفیق ارجاع شد. در کمیسیون تلفیق، روح الله نجابت یک ماده الحاقی را در قالب پیشنهاد مطرح کرد تا مشکلات این بند برطرف شود.

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی گفت: در پیشنهاد مطرح شده تاکید شده: معافیت های مالیاتی فعالیت بازیگران سینما و نمایش خانگی، اجرای صحنه ای، خوانندگی(کنسرت)، تهیه کنندگی، نشر، پخش و تکثیر آثار موسیقایی، حراجی های آثار هنری موضوع بند ل ماده ۱۳۹ مالیات های مستقیم، فقط برای این دسته از فعالیت های هنری، صرفا تا سقف ۲میلیارد و ۶۰۰میلیون ریال در هر سال قابل اعمال است و بعد از آن حسب مورد به نرخ ماده ۱۰۵ یا ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم، مشمول مالیات می شوند.

علیزاده یادآور شد: رویکرد مورد نظر نمایندگان این است که سلبریتی ها و برخی فعالان هنری که درآمدهای نجومی دارند از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی نکنند. نمایندگان معتقدند وقتی یک کارمند حقوق بگیر با حداقل درآمد، مالیات می پردازد، ضرورتی ندارد که برخی سلبریتی ها با درآمدهای نجومی مالیات پرداخت نکنند.

این نماینده در پاسخ به این پرسش که آیا تلاش های نمایندگان نتیجه بخش بود؟گفت : متاسفانه علی رغم پیگیری های انجام شده، آقای قالیباف رییس مجلس با تفسیر خاصی که از قانون صورت دادند اجازه طرح این پیشنهاد را در صحن علنی ندادند. این موضوع باعث اعتراض بسیاری از نمایندگان شد که معتقد بودند این روند باعث تبعیض در پرداخت مالیات می شود.

او افزود: این اقدام رییس مجلس در شرایطی صورت گرفت که حتی معاونت قوانین مجلس نیز با این رویکرد مالیاتی موافق است، اما آقای قالیباف بنا به دلایل گوناگون، در برابر مطرح شدن این الحاقیه سنگ اندازی کرد.

نماینده دامغان اظهار داشت: این در حالی است که یکی از مهمترین گزاره های مرتبط با اصلاح ساختار بودجه در بحث نظام مالیاتی و توسعه پایه های مالیاتی متبلور می شود. بدون این رویکرد، فشار پرداخت مالیات تنها بر دوش حقوق بگیران و مردم عادی از یک طرف و فعالان تولیدی و صنعتگران از سوی دیگر، تلنبار خواهد شد.

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اقتصاد ایران اگر به دنبال کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است، باید جایگزینی برای آن پیدا کند. از منظر اقتصادی مالیات بهترین جایگزین برای درآمدهای نفتی است. برای رشد درآمدهای مالیاتی نیز باید پایه های مالیاتی را توسعه داد. اما متاسفانه بخش های زیادی در کشور وجود دارند که علی رغم درآمدهای بالا از معافیت مالیاتی برخوردارند.

علیزاده خاطرنشان کرد: این گروه ها، اغلب با سوءاستفاده از برخی مشاغل خاص از معافیت های مالیاتی بهره می برند. طبیعی است که هیچ عقل سلیمی خواستار دریافت مالیات از اقشار زحمت کش و کم برخوردار فعال در حوزه های هنری نیست. مساله آندسته از سلبریتی هایی هستند که درآمد نجومی دارند، اما مالیات پرداخت نمی کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا