قانون جهش تولید؛ پشتیبان طرح ساخت سالی یک میلیون مسکن

کارشناسان معتقدند با ابلاغ قانون جهش تولید مسکن، طرح دولت سیزدهم در خصوص سالانه یک میلیون واحد مسکونی، از پشتوانه قوی قانونی برخوردار خواهد شد.

این روزها خبر خوش رستم قاسمی مبنی بر اعلام آغاز نهضت ساخت مسکن و اجرایی شدن طرح دولت سیزدهم مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی با پایان ماه صفر، با ابلاغ قانون جهش تولید مسکن از سوی رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی ذی ربط خصوص وزارت راه و شهرسازی تقریباً همزمان شده است.

دو نیمه سال و دو روی متفاوت بازار مسکن

بازار مسکن سال ۱۴۰۰ از یک سو با این بازار در ۳ سال گذشته متفاوت است و از سوی دیگر حباب قیمتی در این بازار به قدری حجیم شده که برخی کارشناسان انتظار تخلیه این حباب را دارند و برخی دیگر مدعی هستند وضعیت فعلی قیمت‌ها در بازار مسکن، حباب نیست و احتمال ادامه قیمت‌ها در دامنه کنونی، بسیار زیاد است.

همچنین گزارش‌های منتشره از سوی بانک مرکزی در ۶ ماهه نخست امسال نشان می‌دهد که رکود در بخش خرید و فروش، نهادینه شده و تنها افزایش معاملات در شهریور ماه امسال، نمی‌تواند به معنای خروج از رکود باشد؛ برخی کارشناسان هم مدعی هستند که هم هیجانات خرید و فروش‌های سرمایه‌ای به دلیل رشد ۲ تا ۳ درصدی ماهانه قیمت‌ها تا حدود زیادی کاهش یافته و عملاً تنها در دو منطقه یک و ۳ پایتخت معاملات سرمایه‌ای و سفته‌بازانه به چشم می‌خورد و هم اینکه خریداران مصرفی به دلیل کاهش شدید قدرت خرید مسکن خانوارها، تقریباً عرصه را خالی کرده و به سمت خرید خانه‌های کلنگی و کوچک متراژ سوق داده شده‌اند.

رکود؛ گریبانگیر این روزهای بازار مسکن

این در حالی است که در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ و همچنین نیمه نخست سال گذشته، رشد قیمت ماهانه، در مواردی ۱۰ تا ۱۲ درصد رشد ناگهانی و جهش گونه نشان می‌داد که سبب شده بود تا این بازار به جولانگاه خریداران سرمایه‌ای تبدیل شود؛ اما در نیمه دوم سال گذشته به تدریج بازار مسکن وارد رکود شد که این رکود تا کنون ادامه دارد و حتی در نیمه نخست امسال، سنگین‌تر از سال گذشته بود؛ به گونه‌ای که تقریباً در همه ماه‌های نیمه اول امسال، رشد معاملات مسکن در مقایسه با ماه‌های مشابه آنها، منفی بود؛ هرچند که در شهریور امسال توانست به محدوده برابر با حجم معاملات مسکن در شهریور ۱۳۹۹ برسد.

پیش بینی بازار مسکن در نیمه دوم امسال

مهدی روانشادنیا عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات و کارشناس اقتصاد مسکن درباره دورنمای بازار مسکن در ۶ ماه آینده و پس از آن به گفت: دورنمای چند ساله آینده تابع سیاست‌های کلان اقتصادی و همچنین سیاست‌های خُرد به خصوص در بخش مسکن و نیز تحولات بین‌الملل و اتفاقات در خود بازار مسکن است؛ بنابراین امکان پیش بینی بازار مسکن در دوره‌ای طولانی‌تر از ۶ ماهه امکان پذیر نیست و فضایی مبهم و پُرریسک پیش روی ماست.

حذف تورم مسکن و معاملات سرمایه‌ای، با اجرای طرح ساخت سالی یک میلیون مسکن

ابوالفضل نوروزی کارشناس اقتصاد مسکن پیش از این به گفته بود: یکی از دلایل تبدیل شدن مسکن به کالای سرمایه‌ای، کمبود شدید واحد مسکونی در کنار دلایلی چون نبود قوانین و ابزارهای مالیاتی تنظیم گر در بخش مسکن به خصوص مالیات بر عایدی سرمایه است که اگر طرح دولت سیزدهم در خصوص حمایت از سمت عرضه با اجرای قانون جهش تولید مسکن اجرایی شود، می‌تواند از بروز جهش‌های قیمتی در بخش مسکن بکاهد.

خریداران مسکن؛ امیدوار به آینده بازار؟

از همین روست که بخشی از بازیگران اصلی بازار مسکن به کاهش تورم بخش مسکن در سال‌های آتی با اجرای طرح ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، امیدوار هستند.

دبیر کانون انبوه سازان: حضور نماینده بخش کانون در جلسات شورای عالی مسکن قطعی شد

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان در خصوص اجرای طرح یک میلیون مسکن دولت سیزدهم، به قانون جهش تولید مسکن اشاره کرد و به خبرنگار مهر گفت: پیش از این نیز قانون ساماندهی تولید مسکن را داشتیم، اما در حوزه ضمانت اجرایی، نقصان‌هایی داشت که سبب شد این قانون نتواند به طور کامل اجرایی شود؛ قانون جهش تولید مسکن به نظر می‌رسد مکمل قانون ساماندهی است و یک قانون مترقی است؛ اما در مقام اجرا باید دید چه اتفاقی رخ می‌دهد.

وی افزود: بسترهای لازم برای تخصیص زمین رایگان و اقداماتی که ارگان‌های ذی ربط در حوزه افزایش ساخت و ساز در قانون جهش تولید مسکن دیده شده است؛ اما باید شرایطی فراهم شود که بخش خصوصی هم بتواند در این برنامه‌ها مشارکت کند؛ در طرح مسکن مهر هم بخش خصوصی به این حوزه ورود کرد.

پورحاجت ادامه داد: تا کنون بخش‌های دولتی هیچ نشستی با بخش خصوصی برگزار نکرده است؛ معاون اول رئیس جمهور یادداشتی به رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی داده است تا در این خصوص جلسه‌ای با کانون انبوه سازان برگزار کند ولی این نشست به دلیل عدم تکمیل قطعات پازل جابه جایی معاونان وزیر راه و شهرسازی، تا کنون برگزار نشده است.

به گفته این فعال صنفی صنعت ساختمان، دستور حضور نماینده کانون سراسری انبوه سازان در جلسات شورای عالی مسکن صادر شده است.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان اظهار کرد: تجربه‌ای که در مسکن مهر داشتیم این بود که در دو سال اول این طرح، خود دولت رأسا ورود کرد که پیشرفت بسیار کمی داشت؛ اما با ورود انبوه سازان به این طرح، توانستیم ۱.۲ میلیون واحد را با سرعت به اتمام برسانیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا