قراردادجدیدی برای صادرات گاز وجود ندارد

مدیر دیسپچینگ شرکت گاز گفت: برای صادرات گاز دو مساله وجود دارد یکی تعهدات بین المللی و دیگری قرارداد های جدید که در حال حاضر قرار داد جدیدی برای صادرات گاز در دستور کار نیست.

با وجود آنکه صادرات گاز به کشورهای همسایه موضوع جدیدی نیست چندی پیش زمزمه صادرات انرژی به کشورهای همجوار خبر ساز شده بود، چرا که ما در سال‌های اخیر ناترازی گاز را در زمستان شاهدیم و این مساله پرسش‌هایی را به وجود آورد. مدیر دیسپچینگ شرکت گاز محمدرضا جولایی در پاسخ به این سوال به خبرنگار مهر گفت: صادرات گاز به ترکیه موضوع جدیدی نیست و برای مقطع کوتاهی قطع شده بود که مجدداً از سر گرفته شد.

وی در پاسخ به این سوال آیا با وجود ناترازی گاز صادرات گاز امری منطقی است گفت: این مساله دو بخش را در بر می‌گیرد یکی تعهدات بین المللی وجود دارد که غیر قابل اغماض است. زیرا قراردادهای گازی ما از قبل وجود داشته است و مساله جدیدی نیست به همین دلیل چاره‌ای جز اجرای آن وجود ندارد. زیرا جرایمی که به آن تعلق می‌گیرد به مراتب بیشتر از منفعتی است که در کشور داشته باشیم.

جولایی ادامه داد: از یک سو طرفی جرایم آن سنگین و مهم است و از سوی دیگر در صورت جلوگیری از صادرات گاز اعتبار ما در منطقه خدشه دار خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران توان آن را دارد که به کشورهای جدیدی صادرات گاز داشته باشد گفت: در نیمه دوم سال چنین قراردادی وجود ندارد و هیچ برنامه‌ای برای آن نیز در نظر گرفته نشده است. در صورتیکه قرار بر صادرات گاز به کشور دیگری باشد ما ابتدا باید تأمین منابع کرده باشیم. اما در حال حاضر چنین برنامه‌ای در دستور کار قرار ندارد.

جولایی درباره پرداخت بدهی گازی عراق افزود: بانک مرکزی ایران موضوع مباحث وصول بدهی‌ها را دنبال می‌کند و تا جایی که بنده اطلاع دارم، بخش زیادی از پول دریافت شده و در حساب ما قرار دارد.

وی درباره میزان صادرات گاز به کشورهای ترکیه و عراق توضیح داد: میزان صادرات روزانه ایران به ترکیه ۳۰ میلیون متر مکعب است. و صادرات گاز به عراق نیز افزایش پیدا کرده است.

مدیر دیسپچینگ شرکت گاز در خاتمه با اشاره به اینکه حتی در صورتی که به کشورهای دیگر صادرات داشته باشیم و واردات گاز برای نیاز داخلی صورت بگیرد امری منطقی است در این زمینه توضیح داد: ارتباطات منطقه‌ای از موارد حائز اهمیت است به همین دلیل با فرض بر چنین اقدامی منطقی است. و در صورتی که هر یک از ارگان‌ها چنین برنامه‌ای را در دستور کار داشته باشند با وزارت نفت هماهنگ می‌کنند. زیرا باید تراز مالی این موضوع هم در نظر گرفته شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا