قیمت برنج خارجی قد کشید

در روزهای اخیر بازهم برخی از انواع برنج‌های خارجی در بازار با افزایش قیمت مواجه بوده است. برای این موضوع چند دلیل وجود دارد.

در همین ارتباط دبیر انجمن واردکنندگان برنج خاطرنشان کرد: «نرخ جهانی برنج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خارجی تغییر نکرده است اما اخذ مالیات ارزش‌افزوده و سود عوارض گمرکی باعث شد که نرخ برنج خارجی افزایش پیدا کند.‌»

مسیح کشاورز با اشاره به میزان واردات برنج خارجی در ماه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر، بیان کرد: «با تغییر دولت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، رویکردها و سیاست مدیران وزارتخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز متحول می‌شود؛ در این جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بعضا برای فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی مشکلاتی ایجاد می‌شود. متاسفانه مدیران جدید که عموما در حرفه خود باسابقه نیستند و اعتقادی هم به زیرساخت‌های پیشین ندارند، می‌خواهند تغییرات جدیدی در ضوابط اعمال و اجرا کنند.‌»

وی با اشاره به مشکلات واردات برنج، خاطرنشان کرد: «وزیر کشاورزی قبول نکرد که دوره ممنوعیت واردات برنج را بردارد، از آن زمان به این‌سو ما شاهد گرانی قیمت برنج ایرانی در بازار به دلیل کمبود برنج خارجی بودیم.‌»

به گفته این فعال اقتصادی، بعد از گذشت ۱۰‌ماه از سال ۸۰۰‌هزار تن برنج وارد کشور شده است، این در حالی است که در دوره ممنوعیت ۵۰۰‌هزار تن برنج خارجی وارد کردیم، باید بگویم که این میزان نمی‌تواند نیاز کشور درخصوص برنج را تامین کند.

کشاورز با اشاره به لزوم سرعت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشی در روند ثبت‌سفارش و تامین ارز، گفت: «در جدول درجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی استاندارد، مشکلی برای برنج پاکستانی ایجاد شد که به‌نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسید غیرعلمی بوده و نیاز به بازاندیشی دارد. همین مساله یک وقفه در واردات ایجاد کرد و چند تنی برنج در انبار بنادر دپو شد.‌»

وی میزان واردات ماهانه برنج را ۱۲۰ تا ۱۵۰‌هزار تن عنوان کرد و افزود: «امیدواریم که دولت به بخش‌خصوصی اعتماد کند و روند واردات برای جبران کسری‌برنج را در ماه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پایان سال هموار کند. ما برای تامین نیاز نوروز و ‌ماه رمضان به ۲۵۰هزار تن برنج نیاز داریم که امیدواریم عملیات ثبت‌سفارش آن در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر انجام شود تا در تامین کالای موردنیاز با مشکل مواجه نشویم.‌»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «در حال‌حاضر مبنا سود عوارض گمرکی ارز ۴۲۰۰‌تومانی است که اگر قرار باشد این عوارض در سال آینده نیمایی شود، برنج خارجی گرانی قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد. هدف از واردات برنج خارجی تامین نیاز قشر آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیر است که با این تغییرات آنها نمی‌توانند نیاز خود را تهیه و تامین کنند. هم‌اکنون سود عوارض گمرکی برای واردات برنج کیلویی ۴۰۰تومان است که اگر نیمایی محاسبه شود این سود به کیلویی ۲۵۰۰‌تومان خواهد رسید.

واردکنندگان برنج به قرارگاه امنیت غذایی پیشنهاد دادند که تا پایان سال مجوز واردات ۳۰۰‌هزار تن برنج را بدهند تا شاهد التهاب در بازار نباشیم.‌»

کشاورز در پایان با اشاره به ثبات نرخ جهانی برنج، گفت: «نرخ برنج پاکستانی کاهش پیدا کرده است و افزایش نرخ برنج هندی نیز ملموس نیست. سود عوارض گمرکی و اخذ مالیات ارزش‌افزوده، افزایش قیمت را به ما تحمیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.‌»

در ادامه قیمت فروش برنج‌های خارجی در بازار را مشاهده می‌کنید. بر این اساس برنج هندی دانه‌بلند برند (محسن – مژده، طبیعت، آوازه، هاتی‌کارا) ۳۲‌هزار، برنج وارداتی دانه‌بلند هندی ۳۱‌هزار، برنج وارداتی تایلندی با برند بره‌نشان ۱۶‌هزار، برنج پاکستانی باسماتی تنظیم بازار ۲۰‌هزار و پانصد و برنج تایلندی تنظیم بازار ۱۲‌هزار و پانصد تومان به‌فروش می‌رسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا