قیمت زعفران در بازارهای داخلی و خارجی منصفانه نیست

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه قیمت زعفران در ماه های اخیر نوسان چندانی نداشته است، گفت:قیمت زعفران در بازارهای داخلی و حتی بازارهای هدف صادراتی عادلانه نیست و زعفران کاران تنها بخشی از ارزش زحمات خود را در تولید ارزشمندترین محصول کشاورزی دریافت می کنند که این موضوع منصفانه نیست.

علی حسینی با بیان اینکه با ورود به فصل تابستان کم کم به برداشت محصول زعفران سال ۱۴۰۰ نزدیک خواهیم شد، اظهار کرد: با وجود رشد صادرات زعفران در شرایط کرونایی اما هنوز مقداری زعفران در انبارها مانده است و امیدواریم تا چندماه آینده یعنی زمان برداشت محصول جدید این مقدار باقی مانده از کشور خارج شود و دغدغه رسوب زعفران نداشته باشیم.

وی ادامه داد: در تولید و تجارت باید به آمارهای واقعی توجه کنیم. اگر قرار باشد با فرضیه ها خود را راضی نگه داریم و براساس آمارهای غیر واقعی از تولید تا صادرات پیش رویم ممکن است به تولید خیانت کنیم. زیرا تولیدکننده و صادرکننده خودشان را براساس اطلاعات واقعی تطبیق می دهند.

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران اضافه کرد: نهادهای مربوطه در امر زعفران باید در تصمیم گیری ها نظرات شورای ملی زعفران را نیز جویا شوند و هم فکری صورت گیرد. زیرا این شورا اطلاعاتی از شرایط تولید تا صادرات دارد. ولی متاسفانه این اتفاق نمی افتد و از شورای ملی زعفران در تصمیم گیری ها نظرخواهی نمی شود.

وی با بیان اینکه زعفران بازار آرامی را می گذارند و قیمت آن در حال حاضر نوسان چندانی نداشته است، گفت: قیمت زعفران در بازارهای داخلی و حتی بازارهای هدف صادراتی عادلانه نیست و زعفران کاران تنها بخشی از ارزش زحمات خود را در تولید ارزشمندترین محصول کشاورزی دریافت می کنند که این موضوع منصفانه نیست.

کم آبی بر عملکرد مزارع زعفران موثر است

حسینی در پاسخ به این سوال که زعفران کاران در حال حاضر با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند، گفت: عمده ترین مشکلی که در حال حاضر بخش کشاورزی دارد، خشکسالی است و نباید ساده از کنار آن عبور کرد. هرچند زعفران گیاه سازگار با کم آبی است اما این موضوع در عملکرد مزارع بی تاثیر نیست.

وی با بیان اینکه از دیگر مشکلات زعفران کاران بی ثباتی در قیمت است، گفت:به دلیل انبوه کشت زعفران و نبود تجهیزات و ماشین آلات جمع آوری و فرآوری گل در فصل برداشت با انبوه گل زعفران مواجه می شویم و در این زمان دلالان از فرصت استفاده کرده و بر سر زمین ها گل های زعفران را با قیمت های ناچیز می خرند و وارد بازار می کنند. همین امر منجر به این می شود که قیمت زعفران سقوط کند و زعفران کاران خرد که چشم امیدشان به فروش محصولاتشان است، خسارت ببینند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا